Sök

Walkie talkie-appen Roger läggs ned – ersätts av nytt projekt

RogerNew Yorkstartupresan

Andreas Blixt satsar på nytt projekt. Foto: Sara Lindmark.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Spotify-avhopparnas mål var att få människor att börja prata med varandra igen. Men appen Roger lyckades aldrig nå tillräckligt med användare och har förpassats till app-kyrkogården, kan Breakit berätta.

Vi träffas på ett kafé i trendiga Williamsburg i Brooklyn. Fortsätter man några kvarter till så kommer man till den stora och kända matmarknaden “Smorgasburg” med utsikt över Manhattans maffiga skyline.

“Min favorit på den här menyn är taco rice”, säger Andreas Blixt, eller kort och gott “Blixt” som han själv presenterar sig som.

Han är väl bekant med området eftersom han har bott på olika platser i New York under totalt sex års tid. Anledningen till flytten var jobbet på Spotify, där han hade en framträdande roll på utvecklarsidan. I december 2014 bestämde sig han och kollegan Ricardo Vice Santos för att säga upp sig och satsa helhjärtat på det egna bolaget 47 Center. Ett år senare lanserades walkie talkie-appen Roger.

Tjänsten fick en hel del medial uppmärksamhet då den backades med en miljon dollar, motsvarande 8,5 miljoner kronor, av främst Facebook-medarbetaren Chamath Palihapitiya och hans riskkapitalbolag Social Capital. Även Sophia Bendz investerade i appen.

“Jag har alltid haft en drivkraft att vilja bygga något själv, min första kod skrev jag när jag var 8-9 år. Det visade sig dock att behovet av Roger inte var så stort som vi först trott och vi har lagt ned den satsningen. Det känns så klart inte kul och man vill inte ge upp, men om man ser tecken på att det inte kommer att funka så är det bättre att tänka om”, säger Andreas Blixt.

I början av året gjorde teamet en omskruvning av affärsmodellen och adderade video som funktion. En helt ny app smögs ut på marknaden. Andreas Blixt tar upp telefonen ur fickan och visar hur man kunde spela in sig själv och både prata och rita saker på skärmen. Det hade nämligen visat sig att folk använde Roger i professionellt syfte för att kommunicera snabbt och smidigt med kollegor, som i många fall kanske befann sig i olika tidszoner. Den nya appen skulle bli ett ännu mer specificerat “Roger for work”.

Men konkurrensen bland kommunikationsverktyg är som bekant stor och inte heller den satsningen har fått någon explosion av användare.

Just nu jobbar Andreas Blixt och Ricardo Vice Santos på ett hemligt projekt som kommer att drivas från Berlin. Även det är en vidareutveckling av det som tidigare har byggts. 

“Det är en social app men jag vill inte säga mer i nuläget eftersom vi fortfarande testar oss fram och bygger. Både jag och Ricardo kommer att flytta till Berlin, efter sex år i New York ska det bli skönt att bo i Europa igen”.

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs mer