Amazon till Sverige – hur påverkas e-handeln av jättens intåg?

Breakit - Amazon till Sverige – hur påverkas e-handeln av jättens intåg?
Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

När Pricerunners Nicklas Storåkers på Breakits Retail Tech 2017 avslöjade att han hade säkra källor på att e-handelsjätten Amazon snart skulle inta Sverige slog det ner som en bomb.
Men varför då?

Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Det började redan när internetrevolutionen låg i sin linda 1994. Då drog Jeff Bezos igång sin bokförsäljning över nätet via sitt garage under namnet Amazon. Fyra år senare började han sälja både film och musik via sajten.

I dag, 23 år senare, säljer man praktiskt taget allt och förväntas omsätta ofattbara 1.400 miljarder i år. Amazon beräknas snart stå för halva den amerikanska e-handelskakan. För ett par dagar gick Jeff Bezos om Bill Gates som världens rikaste människa.

Nu förbereder Amazon en offensiv i Sverige. Men vad innebär det egentligen? Och vem påverkas?

Vi reder ut.

Vad säljer Amazon?

Det korta svaret är allt. Idag kan du hitta allt ifrån läsplattor till trimutrustning till hundar till sexleksaker på sajten. Amazon har också börjat sälja bland annat läsplattor under namnet Kindle och nu senast röststyrda högtalare. 

Vad är Amazon Marketplace?

Amazon Marketplace är ungefär som ett Google – fast för produkter. På marketplace  finns två miljoner företags produkter samlade, och det handlar om allt från småföretag till multinationella storbolag.

I princip vilket företag som helst kan lägga upp en annons utan större kostnad på plattformen. De stora pengarna tjänar Amazon genom att ta en procent på försäljningen. Så sent som för ett par veckor sen avslöjade Breakit att den svenska jätten Ikea slutit ett avtal med Amazon.

Vad är Amazon Prime?

Amazon Prime är Amazons leveranslösning. För 10.99 dollar får du fria leveranser i en månad. I vissa av storstadsområdena kan du få leveransen samma dag. Som medlem får du även tillgång till Amazons Netflix-liknande streamingtjänst, du kan låna e-böcker och lyssna på musik.

Varför är andra e-handlare rädda för Amazon?

Ju större Amazon blir, desto viktigare blir det för företag att ha sina produkter på Amazon. Det är lite som med Google – om du inte finns på Google, då finns du inte alls.

Baksidan, för e-handlarna, är att Amazon tar en avgift varje gång en försäljning genomförs via plattformen. Det slår naturligtvis mot e-handlarnas marginaler.

Som e-handlare tappar du dessutom kontakten med din kund till Amazon. Man kan argumentera för att relationen till kunden försämras.

Samtidigt erbjuder Amazons plattform mer exponering, och potentiellt mer trafik och försäljning.

Det finns således både för- och nackdelar.

Vad kommer etableringen innebära för investerare i e-handel?

När Amazon kliver in på den svenska marknaden kommer det medföra större konkurrens från utländska sajter, eftersom deras produkter plötsligt kommer finnas tillgängliga med goda fraktmöjligheter i Sverige. Etableringen kan således komma att slå mot den snabbväxande svenska e-handelsbranschen. 

Som tidigare nämnt kan bolagens marginaler komma att påverkas negativt.

De svenska företagen i Sverige kommer därför att stå inför ett viktigt val. Antingen kommer de kunna utnyttja den starka plattform som Amazon erbjuder och betala Amazons avgifter som de tar i utbyte mot förmodade större volymer. Eller fortsätta som vanligt.

Lyckas Amazon bli lika dominant i Sverige som i USA kan det på sikt komma att innebära att många fysiska butiker drabbas av den nya tuffa konkurrensen.

Hur ser framtiden ut för Amazon?

Förutom fortsatt världsherravälde? Amazon har redan kommit långt vad gäller transporter med förarlösa fordon som drönare, men det är nog ett tag tills det kommer på bred front. Nyligen lanserade man också en satsning på smarta lås. Med hjälp av kodlås och en övervakningskamera ska leverantörer kunna komma in i bostäder för att kunna lämna paket på ett säkert sätt medan du är borta.

Kommer verkligen Amazon hit?

Mycket tyder på det. Tidigare i år köpte man domänen amazon.se av en reklamkvinna på Östermalm i Stockholm. Amazon har också köpt mark i Avesta, Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Marken ska användas till att bygga datacenter har det sagts men man behöver inte särskilt mycket fantasi för att tänkas sig att det kan användas till andra kedjor i Amazons säljprocess. 

Lägg på att en sån som Nicklas Storåkers på Pricerunner säger sig ha säkra källor på en lansering så talar mycket för att det blir verklighet.

Men kommer Amazon verkligen storsatsa på Sverige? 

Det är en bra fråga, och det återstår att se. Det som talar emot en storsatsning är att Sverige och Norden är en liten marknad för den amerikanska e-handelsgiganten. Det finns större och potentiellt hetare marknader som giganten skulle kunna fokusera på.

Läs fler artiklar
LÄS MER