Kinesiska fabriksarbetare ska räddas – med svensk frågesport

Breakit - Kinesiska fabriksarbetare ska räddas – med svensk frågesport
Sofie Nordström Foto: Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Med hjälp av frågesport och videos vill svenska Quizrr förbättra arbetsvillkoren för fabriksarbetare i låglöneländer. Nu lanserar bolaget, som bland annat samarbetar med Clas Ohlson, Filippa K och Lindex, sina tjänster i Kina.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Svenska företag som Lindex och Clas Ohlson försöker se till så att deras leverantörer i utvecklingsländer har bra villkor för sina arbetare. Men det är svårt att kontrollera alla led av de många underleverantörerna, särskilt när arbetarna själva inte vet vad de har rätt till. För att lösa det problemet har svenska Quizrr tillsammans med företaget Ocean Observations skapat en digital inlärningsplattform där fabriksarbetarna får lära sig mänskliga och arbetsrättsliga rättigheter.

Sofie Nordström är medgrundare av Quizrr. Hon berättar att de gjort ett inlärningsprogram som tar upp alltifrån brandsäkerhet till föräldraledighet. Syftet är att lära arbetarna de verktyg de behöver för att kunna ställa krav på sina arbetsgivare och ett sätt för storföretagen att mäta hur bra leverantörerna sköter sig.  

”Vi tittar på människan som producerar alla de saker vi köper och vilken kunskap de behöver för kunskap är makt”, berättar hon.

Bland Quizrrs partnerföretag finns, förutom Lindex och Clas Ohlson, även MQ, Filippa K och Axfood. Sofie Nordström berättar att det inte var helt enkelt att få med sig storbolagen.

”Vi hade inte ens en produkt klar när vi började prata med dem, men Clas Ohlsson kom tidigt med och sedan kom de andra. Jag tror att de ville jobba med oss eftersom vi har ett så bra team. Vi har jobbat med de här frågorna i tio år.”

Partnerföretagen har tillsammans med Almi Invest bidragit till den miljon kronor som Quizrr hittills har tagit in i finansiering. Under året hoppas Sofie Nordström ta in ytterligare åtta miljoner för att kunna skala upp verksamheten och lansera i fler länder.

”Vi börjar i Kina eftersom våra partnerföretag ville det och det fungerar bra eftersom de har stor teknikvana. Men vi har innehållet klart för Bangladesh också. Vi har jobbat för att det ska vara lätt att förstå och använda även för någon som aldrig hållit i en touchscreen”, säger hon.

I Bangladesh har Sofie Nordström tidigare jobbat med att göra instruktionsfilmer med liknande tema åt H&Ms leverantörer. Det var där idén till Quizrr föddes.

”H&M kunde till exempel märka hur antalet kvinnor som begärde föräldraledighet, efter att ha sett att de hade rätt till det, gick upp. Det var då jag fick upp ögonen för hur effektivt det här sättet att arbeta är”, säger Sofie Nordström.

Men det hon saknade med informationsvideorna var att det inte gick att mäta hur många som sett dem eller vad de hade tagit till sig. 

”De kanske inte hade förstått eller passat på att sova under filmvisningen, det kunde vi inte veta. För att få mätbarhet lade vi till frågor efter videorna. Det gör det möjligt för våra partnerföretag att vara säkra på att personalen verkligen har fått del av informationen. Och det är kul med frågesport, det blir lite gamification i det”, berättar Sofie Nordström.

Nu får de som gör utbildningen först se en film som behandlar ett ämne och efteråt svara på frågor om vad som gäller. Om de svarar fel får de försöka igen.

”Vi har varit ute på fabrikerna med prototyper och leverantörerna i Kina gillar det. Det är inte lika lätt att få människor att jobba i fabriker i Kina längre och de ser det här som ett sätt att bli mer attraktiva arbetsgivare. Dessutom kan de visa sina kunder att de har koll på de här frågorna”, säger Sofie Nordström.

Enligt henne är det här bästa sättet att få situationen för fabriksarbetarna att förändras.

”Det såg jag i Bangladesh. Det finns hur många hjälporganisationer som helst där, men det är inte förrän företagen går in och gör saker som det händer något.”

Så småningom hoppas Sofie Nordström kunna utveckla plattformen så att den även tar upp miljöfrågor. Hon vill också skapa en teknisk lösning som gör det möjligt för konsumenterna att se hur det ser ut på fabrikerna och få information om vad de olika företagen gör för att se till att det är drägliga förhållanden där. 

”Kunskap är makt här också. Konsumenterna behöver kunna göra val när de köper för baksidan av det här är att de leverantörer som följer reglerna inte kan hålla lika låga priser”, säger Sofie Nordström.

Läs fler artiklar
LÄS MER