Sök

Sorry, Bonnier – nu är Spotify Sveriges största mediebolag

SpotifyBonnier

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Bonnier petas ned från tronen – av den svenska musikjätten.

Idag släppte Myndigheten för press, radio och tv sin rapport "Medieutvecklingen 2017 – Medieekonomi”. I den framgår det bland annat att annonsinvesteringarna i mediebranschen under 2016 landade på en ny rekordnivå – hela 34,9 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 6,2 procent jämfört med året innan.

Det rapporterar Dagens Media.

Den starka siffran innebär dock inte nödvändigtvis goda nyheter för exempelvis tidningsbranschen. I rapporten framgår det att tillväxten framför allt återfinns i de digitala kanalerna, där techjättar som Google och Facebook dominerar.

Annonsintäkterna för dagspress backade med 11 procent – samtidigt som 45 procent av av annonspengarna hamnade i digitala kanaler.

Under 2016 skedde det dessutom ett historiskt maktskifte i medietoppen, enligt rapporten. Bonnier, som under lång tid varit Sveriges största medieföretag, är inte längre störst. Istället räknas den svenska musikjätten Spotify som Sveriges största medieföretag.

Spotify omsatte i fjol cirka 27,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med Bonniers 25,6.

Läs mer