Han byggde spel i källaren – nu går Toadman till börsen

Breakit - Han byggde spel i källaren – nu går Toadman till börsen
Robin Flodin och sekvens ur Immortal- Unchained.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Den svenska spelutvecklaren Toadman Interactive laddar för börsnotering och har precis slutit ett stort avtal med en hemlig spelförläggare.
"Man kan tjäna otroligt mycket pengar om man gör rätt", säger medgrundaren Robin Flodin.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Robin Flodin grundade sitt första bolag när han var 19 år och släppte sitt första spelprojekt när han fortfarande pluggade. Genombrottet kom 2010 när spelet Dwarfs, som han utvecklat i källaren tillsammans med en kompis, vann bästa spel på Swedish Game Awards.

För fyra år sedan grundade Robin Flodin spelutvecklingsföretaget Toadman Interactive tillsammans med Rasmus Davidsson. I dag har spelbolaget runt 25 anställda på kontoren i Stockholm och Berlin.

”Vår målsättning är att bli Sverige bästa studio på RPG (rollspel), och det vi gör nu är action- RPG:s", säger Robin Flodin. 

Toadmans affärsmodell har tidigare baserat sig på att hjälpa andra företag att utveckla spel på konsultbasis. Nu har man svängt om strategin och utvecklar även egna spel tillsammans med projektpartners. Under nästa år släpps den första stora egna satsningen, actionspelet Immortal-Unchained.

Att spelbolagen är stekheta på börsen är ingen nyhet – se bara på spelutvecklaren Qiwii som värderades till 100 miljoner vid börsintroduktionen förra veckan. Paradox Interactive och THQ Nordic är två andra svenska spel-framgångshistorier.

Nu tar även Robin Flodin sitt Toadman till börsen för att finansiera en internationell expansion och fortsatt utveckling av egna eller projektfinansierade spel.

Bolaget planerar en notering i slutet av året och kommer inför noteringen att genomföra en nyemission på 22 miljoner kronor. 

"Intresset har varit stort, vår förhoppning är att det ska gå väldigt bra. Det här är ett sätt att öka vår seriositet mot partners, ett bättre sätt att resa kapital för utveckling och kanske köpa studios", säger Robin Flodin.

Toadman har samtidigt slutit en stor deal med en hemlig spelförläggare om ett nytt projekt.

”Det här partnerskapet är värt otroligt mycket för studion, om vi gör ett bra jobb kan det generera mer samarbeten med den här partnern”, berättar Robin Flodin.

Han vill inte avslöja hur mycket affären är värd men berättar att bolaget under nästa år kan garantera en omsättning på 40-50 miljoner genom spikade projekt.

“Sedan ligger potentialen i Immortal mellan 20-200 miljoner kronor, där de mesta kostnaderna redan är tagna, det beror helt på hur det går”, säger Robin Flodin.

Under förra räkenskapsåret som avslutades i augusti i år uppger Toadman att de omsatte 11 miljoner kronor med en vinst på runt 1 miljon kronor.

Ett "tråkigt bokslut" enligt grundaren som pekar på kostnader kopplade till omstruktureringen.

Robin Flodin och Rasmus Davidsson planerar att behålla sin majoritet i bolaget. Utöver dem utgörs ägarbilden av anställda och ett antal investerare som innehar mindre procent. Bland annat svenska utvecklaren Fatshark som skapat spelet Bloodsports TV tillsammans med Toadman. På Toadmans cv återfinns även spel som Warhammer Vermintide och Dead Island 2.

"Vi har knappat tagit in något kapital. Det mesta har varit genom partnerskap och projektinvesteringar, inte i själva bolaget", säger Robin Flodin.

Robin Flodin ser ljust på spelbranschens framtid men poängterar samtidigt att det är en bransch som går upp och ned.

"Man kan tjäna otroligt mycket pengar om man gör rätt. Det vi kan göra är att gardera oss med konsultverksamheten och se till att vi inte bara bygger en sak, då är det ganska säkert att man träffar rätt till slut."

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel