Sök

Australien nästa för svenska annons-startupen Match2One

Match 2 One (match2one)

Teamet bakom Match2One: Ted Sahlström, Mosse Sahlström. Sittande: Hong Yu, Mikael Kreuger och Helena Stening. Foto: Charlie Bennett.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Dubblar omsättningen i år och är på väg att plocka in 20 miljoner i riskkapital.

Programmatic, eller på svenska ”automatiserad handel av digitala annonser”, växer så det knakar både på den svenska och internationella mediemarknaden.

Med hjälp av programmatiska annonser kan du som medieköpare pricka in din målgrupp mer specifikt och till en lägre kostnad jämfört med när du köper annonser via en traditionell säljare. Men hittills har det krävts en relativt stor annonsbudget, minst ett par hundra tusen kronor i månaden, för att du ska få möjligheten att köpa den här typen av annonser. Dessutom tar förmedlarna, ofta mediebyråer, ut avgifter på i runda slängar 50 procent i samband med köp av programmatiska annonser.

De här två begränsningarna vill svenska Match2One råda bot på. Match2One erbjuder mindre annonsörer att köpa programmatiska annonser via deras egenutvecklade plattform oavsett hur liten mediebudgeten är. För varje köp tar Match2One ut en avgift på 20 procent.

”Vår vision är att demokratisera automatiserad handel av digitala annonsutrymmen”, säger Match2Ones medgrundare och vd Mikael Kreuger.

Hittills har mottagandet från marknaden varit starkt. Förra årets omsättning på 4,3 miljoner kronor kommer mer än dubblas till dryga 10 miljoner kronor. Och nu ska tillväxten få ytterligare fart när Match2One kliver in på den australiensiska marknaden.

”Jag har tidigare jobbat i Australien och här har man kommit relativt långt när det gäller programmatisk media. Efterfrågan bland mindre annonsörer är hög men det saknas en plattform för dem, det är vad vi ska erbjuda nu”, säger Mikael Kreuger.

Han har rekryterat två rutinerade herrar som ska leda inbrytningen på den nya kontinenten – Mark Ryan (tidigare operativ chef för byrånätverket Ogilvys i Australien) och Chris Smith (tidigare digital chef på mediebolaget Foxtel).

”Australien blir vår inkörsport till Sydostasien. Närmast efter Australien står Nya Zeeland och Singapore på tur”, säger Mikael Kreuger.

Match2One går fortfarande med förlust (minus 2 miljoner kronor 2016) och för att finansiera tillväxten är bolaget nu på väg att avsluta en ny finansieringsrunda på 20 miljoner kronor. Sedan tidigare har Matc2One tagit in 12 miljoner kronor i riskkapital och bland ägarna återfinns bland andra affärsänglarna Bo Mattsson och Lars Lindgren.

”Vi räknar med att ha klart med alla investerarna i vår nya runda i november”, säger Mikael Kreuger.

Transparens: Bo Mattsson har även investerat i Breakit

Läs mer