Sök

Annonssamarbete med Starcounter

Starcounter-grundaren: ”De som är först ut kommer att göra en förmögenhet”

Starcounter

"Vi står inför ett paradigmskifte lika stort som när Internet slog igenom", säger Joachim Wester på Starcounter. Bild: Istock/Starcounter

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Serieentreprenören Joachim Wester spår en ny guldålder för innovativa entreprenörer som vill bygga och äga appbutiker och ekosystem runt affärssystem på samma sätt som SAP och Salesforce har gjort.

Han har varit med om två paradigmskiften: 1980-talets PC-revolution och 1990-talets internetrevolution. Själv började Joachim Wester sin entreprenörsresa med att som företagsam tolvåring utveckla egna datorspel, för att i tonåren starta ett bolag med inriktning på att bygga affärssystem. En nisch han kom bli framgångsrik i med kunder som Systembolaget, Telia, Pressbyrån, Seven Eleven, Astra och SKF inom områden som CRM, retail och supply-chain.

”Under ett paradigmskifte uppstår enorma affärsmöjligheter för unga och vakna entreprenörer att göra kometkarriär. Då är det bara en nackdel att vara ett Kodak, ett Nokia eller ett SAP”, säger Joachim Wester.

Sedan 2006 driver han bolaget Starcounter, som utvecklar en ny teknisk plattform för att bygga kraftfulla och blixtsnabba affärssystem. I och med det möter han ett tredje paradigmskifte. Joachim Wester kallar det app-ekosystemets oligopolsönderfall, där Salesforce och SAP kommer att utmanas rejält.

”Det finns hundratusen bolag som utvecklar olika typer av affärssystem. I Indien och Kina råder det mycket aktivitet för att vara avsändaren av plattformen snarare än mottagaren. Bolag som vårt svenska Fort Nox och dess motsvarigheter runt om i världen kommer att bygga starka nav i framtida ekosystem med en appbutik i mitten.”

Men var går du om du skall sätta upp en tandläkarpraktik i Sydkorea? Eller datorisera din fartygsflotta med kryssningsfartyg?

”Ett stort problem är vad vi kan kalla The Empty App Store Syndrome. Om Microsoft var för litet för att få alla apputvecklare att bygga motsvarigheterna till Angry Birds och Spotify på Microsofts appbutik, hur kan jag som ung entreprenör lyckas med det samma?”

Joachim Wester menar att det är lite som om du är Espresso House och vill sälja Pepsi eller Coca Cola i din butikskedja och får till svar ’Du är för liten för oss att specialtillverka en Cola för dina caféer’. Detta gör att den fria ekonomin ersatts med ett oligopol där bara ett par aktörer kan bli butiksägare.

”Men det finns en lösning på The Empty App Store Syndrome, och de som löser det kommer att bli nästa Apple i sin domän. Och marknaden är mycket större än för Smartphones. Istället för 30 miljarder dollar som smartphone-apparna omsätter så omsätter affärssystemsvärlden tio till trettio gånger så mycket pengar. Gå ner på gatan och fråga vad IT-folk jobbar med så blir svaret någon domän i någon affärsverksamhet snarare än Spotify och Angry Birds.”

”De som är först ut här kommer göra en förmögenhet. Det är nu imperierna byggs. Det här paradigmskiftet kommer att bli precis lika stort som det förra. Enterprise Software-branschen är tio gånger större än smartphones”, fortsätter Joachim Wester som här delar med sig av fem tips till visionära entreprenörer som vill revolutionera retail-branschen.

1. Våga lita på din idé

”Baksidan med att komma med något helt nytt är att mötas av stor skepsis. Men man måste ignorera det och köra på, så fort det börjar gå bra kommer alla att älska dig. Ingen ville ha större telefoner med mindre batteritid. Det struntade Steve Jobs i”, säger Joachim Wester.

2. Våga lyssna på andra...  

”… men fatta hela tiden dina egna beslut. Jag tycker att man ska lyssna på så många som möjligt. Men får du höra som sista argument att ‘om din produkt är så bra, då måste någon annan redan ha gjort den’ – då ska du ta det som ett kvitto på att din idé är bra snarare än att allt redan är gjort.”

3. Bygg på ny teknik

Technology comes before revolution. Vi tänkte inte World of Warcraft när vi hade långsamma datorer som spelade Pong, utan när vi har tillgång till tekniken kommer fantasin igång. AI och In-memory-teknologin kommer att förändra synen på hur applikationer kan samverka i grunden. Men även om många hoppar på dessa trender så kommer det vara få som förstår exakt vilken ‘the next big thing’ som de möjliggör”, säger Joachim Wester.

4. Tajma rätt

”Ny teknik är ett vågspel. Du vill inte vara alldeles för tidig men inte heller för sen. Är du tidig, sälj inte idén utan resultatet av den. Sälj inte löpande bandet utan bilarna som du producerar mycket billigare tack vare din idé. När du sen säljer bilar som smör och alla undrar hur, då kan du snacka om det löpande bandet.”

5. Utmana giganterna – skapa din egen plattform

”Det har aldrig varit så lätt att vara entreprenör som idag – om du är talangfull. I kickstarter-generationen är produkt plötsligt viktigt igen. Att vara marknadsledande räcker inte, att ha en stor marknadsföringsbudget räcker inte. Ta Angry Birds, de hade inget Nintendo i ryggen utan var bara några killar i Helsingfors. Det har inte gällt plattformarna eftersom där har man varit tvungen att vara stor för att attrahera underleverantörer", säger Joachim Wester.

Starcounter kommer att vara med på Breakits e-handelskonferens Retail tech i Stockholm den 24 oktober på Fotografiska. Kom och lyssna på grundaren Joachim Wester och hör mer om hur du kan uppnå din vision med hjälp av Starcounter. Läs mer om hur du snabbt och enkelt kan bygga ett kraftfullt retailsystem med hjälp av Starcounter här.

Det här är en sponsrad artikel av Starcounter, ett software technology-bolag vars plattform revolutionerar utvecklingen av affärsapplikationer och möjliggör att befintliga affärsmodeller inom enterprise software kan ersättas med samverkande, öppna ekosystem. Starcounters kunder och partners är programvarutillverkare och entreprenörer inom det som internationellt oftast kallas Enterprise Software. Exempel på partners är Adfenix, Heads och Modular Management.

Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

 

Läs mer