Sök

H&M-arvinge satsar miljoner på startup som vill digitalisera bokbranschen

Publit

T.v: Stefan Bengtsson, ny investerare i Publit. T.h: Arkivbild Foto: Press samt Anders Ahlgren/SvD/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Stockholmsstartupen Publit tar in 18 miljoner kronor.

Publit har skapat en digital plattform som ska göra det enklare för förlag att trycka och publicera böcker. Istället för att trycka stora upplagor som samlas i lager trycker bolaget allt på beställning. Sedan ser man även till att digitala versioner av böckerna hamnar på alla relevanta plattformar, så som Storytel eller Ibooks.

Tjänsten används framför allt av mindre förlag, men även Bonnier och Norstedts använder tjänsten vid försäljning av äldre böcker med relativt låg efterfrågan.

“Tar man exempelvis Adlibris ordrar till oss är det mest en lång rad ettor (enstaka exemplar av olika böcker reds. anm.). Vi har samarbeten med tryckerier som jackar in i vårt system så de får in ordrarna i ett vettigt flöde. Det som kostar för ett tryckeri är allt runt omkring själva tryckandet. Med vårt system glider ordrarna rakt igenom”, säger Per Helin, medgrundare och vice vd på Publit.

Bolaget backas sedan tidigare av Pocket shop-grundaren Mathias Engdahl och det Göteborgs-baserade investmentbolaget Ernström & co.

Nu har ytterligare 18 miljoner kronor skjutits till bolaget. En större del av de nya pengarna kommer från Stefan Bengtsson. Han är barnbarn till H&M-grundaren Erling Persson och hamnade på 66:e plats i Veckans affärers lista över Sveriges miljardärer förra året.

Han har tidigare drivit investmentbolaget Ekstranda, tillsammans med sin tvillingbror Jan Bengtsson.

Stefan Bengtsson, står tillsammans med den andra externa investeraren, Sven Joel Härgestam, för 15 av de 18 miljonerna, enligt dokument från Bolagsverket.

“Vi har haft kontakt med dem och personer i deras närhet i ett antal år. Vi har tidigare sagt att vi vill ha in en eller två nya starka ägare i bolaget och då föll det sig ganska naturligt att det blev dessa två”, säger Per Helin.

De nya pengarna ska framförallt användas för att expandera till nya marknader. Ett land som bolaget har blickat mot är Tyskland. Samtidigt rustar bolaget för en kraftigare tillväxt i Sverige.

“Vi har hela tiden trott att det kommer en stor branschförändring från analogt till digitalt och nu börjar det bli verklighet. Förlagen har inte haft tid och kraft att göra den omställningen innan. Nu gäller det för oss att möta upp det nya behovet”, säger Per Helin.

I kapitalrundan värderas Publit till cirka 60 miljoner kronor, innan investerat kapital.

Läs mer