Linda Waxin gick i "pension" som 33-åring – nu ska hon ge makten till talangerna

Breakit - Linda Waxin gick i "pension" som 33-åring – nu ska hon ge makten till talangerna

Linda Waxin är vd och medgrundare till Matching ID. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Reporter

Pr-stjärnskottet, som har Spotify-grundaren Martin Lorentzon som personlig mentor, gick i "tillfällig pension" efter sin pappas död.
Nu är Linda Waxin tillbaka som entreprenör – för att skaka om den stelbenta rekryteringsbranschen.
"Jag har totalt omprövat mitt eget framgångsbegrepp", säger Linda Waxin.

I ett litet rum längst upp på det något sterila kontorshotellet iOffice sitter de fyra grundarna till Matching ID.

Ett knippe heliumballonger hänger mitt i rummet. De skvallrar om en after work förra veckan, då bolaget för första gången visade upp sitt bygge för sina vänner.

Kvartetten är i en intensiv fas, då deras första produkt ska ut på marknaden våren 2018. Målet: Att vända uppochned på hela rekryteringsbranschen.

"Jag har saknat att göra någonting riktigt svårt", säger Linda Waxin medan hon visar runt i det anonyma kontorshotellet innan hon med ett stort hjärtligt skratt tillägger:

"Det är något som jag har fått äta upp ett antal gånger att jag har sagt, speciellt från min mammas håll".

Hon har en framgångsrik karriär som stjärnskott inom den svenska pr-branschen bakom sig. 30 år gammal rekryterades Linda Waxin till det globala jättenätverket Edelman. Uppdraget var att vända det krisande och förlusttyngda Stockholmskontoret till vinst.

Nu ska Linda Waxin och hennes tre medgrundare revolutionera en stelbent – men pengaintensiv – bransch.

Deras startup Matching ID ska göra att heta talanger aldrig mer behöver skriva ett cv.

"Grunden är talangunderskottet, som är globalt. Redan i dag har talangen makten på rekryteringsmarknaden, men branschen och metoderna har inte anpassat sig. Det är en trasig marknad", säger Linda Waxin.

Dessutom är grundidén att få bort diskriminering, på grund av ålder, kön eller etnicitet, när företag letar efter sin nästa stjärna. 

"Vi ska göra livet bättre för talanger och hjälpa dem att uppfylla sina drömmar. Jag hoppas också att vi om 10 år har bidragit till att det är kutym i att sourca talang anonymt – och att ordet cv är något vi skrattar åt".

Vägen till att satsa allt på en startup tillsammans med sin syster och två medgrundare har varit långt ifrån spikrak för Linda Waxin, i dag 37 år gammal.

Resan började med en personlig tragedi.

***

Hon satt på kontoret när samtalet från pappa Maths kom, våren 2013. Läkarna hade upptäckt cancer i tarmarna och prostatan.

Prognosen, som till en början var god, försämrades radikalt när nya tumörer i lever och lungor upptäcktes inför hans planerade operation.

På Luciadagen samma år gick Maths Waxin bort.

Linda förlorade sin pappa – och mentor. Hans ledarskap, som grundare och vd för it-säkerhetsbolaget Coromatic, hade varit en ledstjärna för Linda.

Hon hade då själv haft sitt första vd-jobb i tre år, och lyckats vända Edelmans förluster. Tragedin blev starten på en total omprövning av vad som är viktigt i livet.

Linda Waxin gick i "tillfällig pension", slutade jobba och gav sig ut på en lång jorden-runt-resa tillsammans med sin bror.

Det blev en tid för mental rening.

"Jag kastade upp allt i luften, relationer, drivkrafter och värderingar. Jag ifrågasatte allt och ändrade mycket av grunderna i hur jag tar mig an livet. Det är något som jag skulle rekommendera alla att göra", säger Linda Waxin och fortsätter:

"En viktig del blev att jag synliggjorde mitt eget framgångsbegrepp, vilket faktiskt inte var så kul att se på. Jag var verkligen en prestationsprinsessa deluxe."

Fysiskt tog hennes tillfälliga pension henne på en resa runt jorden och tillbaka till ett liv utan ett fast arbete. Mentalt blev den ett andningshål där Linda fick tid att ompröva sin egen syn på vad som är ett framgångsrikt liv – för henne.

"Den viktigaste förutsättningen är att ge sig själv tid. Det jag gjorde var egentligen att bli sams med mig själv".

"I dag när jag sitter helt ensam ute på landet, eller någonstans dit yttervärlden inte når, är facit inte omvärldens syn på framgång. Det handlar om att jag är nöjd med hur jag använder min tid, min energi och att jag vet varför jag gör saker. Min hälsa och nära relationer är en viktig del av den prioriteringen".

Vilka är dina förebilder, som du kan vända dig till för inspiration och vägledning?

"Det är helt klart mina vänner Emma Stjernlöf och Charlotte Sundåker. De känner mig utan och innan, är svintunga och säger inte vad jag vill höra utan det jag behöver höra". 

"När jag har något som känns för stort för att lägga på mina nära vänner har jag också Martin Lorentzon (Spotify-grundaren) som businessmentor". 

***

Det var i ett "klaustrofobiskt" mötesrum på en av Stockholms kommunikationsbyråer som fröet såddes. Linda Waxin hade delvis kommit tillbaka till näringslivet. Hennes tid delades mellan frilansande som konsult, styrelseuppdrag och passionsprojektet Below Beneath – en icke vinstdrivande kultursajt som Linda Waxin startat. 

I det lilla mötesrummet satt Anders Bergmark, som då drev digitalbyrån Apartment5. Han funderade på att ta in en extern, och ville höra om Linda var intresserad.

"Jag sade 'nej, men jag kan hjälpa dig att hitta en'".

Hon hade själv byggt upp ett stort nätverk – och i liten skala börjat agera konsult inom det som kallas "sourcing". Det handlar om att vaska fram tänkbara kandidater till ett visst jobb.

Först gjorde hon det gratis. Men med tiden såg Linda Waxin att det gick att ta extremt bra betalt.

"Det handlade om uppemot 100.000 kronor för en lista med bra namn. Jag såg också att många var missnöjda med det jobb som headhuntarna gjorde".

Ni som läser Breakit vet att många tillväxtbolag skriker efter kompetens. De letar i hela världen efter utvecklare, UX:are och annan digital spetskompetens.

Samtalet mellan Anders Bergmark och Linda Waxin kom att handla om hur skev processen är.

De människor som sitter på eftertraktad kompetens borde ha makten. Men på andra sidan sitter rekryterare som inte behandlar dem utifrån denna verklighet. Istället ber man ofta dem att skicka in sitt cv.

Samtidigt är det svårt för människor som vill ta nästa kliv i karriären att "flagga" för detta, utan att bränna broar hos sin nuvarande arbetsgivare.

Linda och Anders började alltmer intensivt diskutera problemet.

"Jag hade insikten om att marknaden är trasig, och han hade en konkret idé om en anonym digital plattform för talanger, ett slags otrohetsforum för konsulter."

Doun började forma tankarna till en konkret idé, och skulle snart börja skanna efter ett grundarteam.

En slags reality check för Linda blev när hennes syster Sanna Waxin, vid tidpunkten operativ chef för ad-techbolaget Seenthis, blev såld på idén. 

"Hon är realisten av oss två, medan jag är mer visionär. Att hon trodde så hårt på idéen att hon valde att lämna ett tryggt jobb gjorde det genast väldigt verkligt för mig", säger Linda Waxin.

I Erik Scholander hittade de sin CTO, vilket blev den sista viktiga pusselbiten. De fyra är idag alla delägare och grundare på lika villkor. 

I vår lanserar bolaget sin produkt, som redan har ett antal av Sveriges techbolag som testkunder.

Så vad handlar det om?

• Grundtanken är att skapa en digital plattform där talanger registrerar sig. Istället för att ange vilket yrke personen har listar man sina "skills", eftertaktade färdigheter, och sina önskade framtidsscenarior.

• Stort fokus läggs också på värderingar, och var talangen vill i sin karriär.

• På andra sidan kan arbetsgivare och rekryterare lägga upp vilka kompetenser som man söker just nu.

• Via en AI-driven algoritm ska systemet sedan hitta matchningar som föreslås för arbetsgivaren. Allt sker anonymt på talangsidan.

• Arbetsgivaren kan sedan ta kontakt med utvalda talanger, som i sin tur får välja om de vill gå in i systemets chatt-läge. När det sker skapas en matchning, vilket är hådrvalutan som Matching ID ska ta mellan 1.000 - 10.000 kronor för. Talangen kan i chattläget välja att avslöja sin identitet.

***

Linda Waxin är i dag 37 år, och har i och med Matching ID tagit sitt första kliv som egen entreprenör. Hon jobbar för sig själv, och sitt team, istället för andra.

Jag undrar hur hennes nya syn på framgång lirar med att satsa allt i en startup, där det ofta handlar om att vinna eller försvinna. Att satsa allt.

"Jag har turen att brinna för många saker och en av dem är kvinnligt ägande. Ju äldre jag blir desto mer feministisk har jag blivit. Både som anställd och i styrelseuppdrag har jag sett att det inte spelar någon roll hur duktiga vi kvinnor är om vi inte äger", säger Linda Waxin och fortsätter:

"När makten över ägandet fördelas jämnt kan vi skapa riktig förändring. Det är ett av mina syften som hjälper mig att ta det här steget. Oavsett om vi når våra mål kommer jag att vara en kvinna som vågade. Det gör att det här känns meningsfullt oavsett hur det går".

Är ert mål att slå mot diskriminering i arbetslivet?

"Vi får ibland frågan om vi ska skapa fördomsfri rekrytering, eller effektivisera sourcingprocessen. Och vår idé handlar om det senare".

"Men vi brinner för effekten som anonymiteten kan föra med sig, speciellt efter att vi har förstått hur stort åldersdiskrimineringsproblemet är – och att det börjar redan vid 40 år. Vi människor är fördomsfulla och fiskar i samma damm om och om igen".

Det saknas inte direkt konkurrens i nischen. Teamets lista över konkurrenter växer dag för dag, men deras analys är att ingen har tagit fram en så allomfattande produkt som Matching ID ska lansera. Förutom det ser teamet, där tre av fyra grundare har sin bakgrund på pr- och digitalbyråer, att de har möjligheten att skapa en stark attraktionskraft som ska locka till sig talangerna. Det som brukar kallas branding, buzz – eller bara bra pr. 

"För att få den bästa talangen att engagera sig måste man skapa känslan av att detta är en klubb som man verkligen vill vara med i. Det är ett hantverk i sig".

Sent på eftermiddagen efter vår intervju kommer ett mejl. Linda Waxin vill förtydliga några saker. Att ge sig tid för eftertanke, kanske i form av fler "tillfälliga pensioner" är något som hon har som ambition att göra om, helst en gång var tionde år.

Linda Waxin avslutar mejlet med en kort, men träffande, mening. 

"Livet är kort och viktigt".

Fakta: Linda Waxin

Namn: Linda Waxin

Ålder: 37 år

Bor: I andra hand i Aspudden, Stockholm.

Nätverk: Inspireras av vännerna Emma Stjernlöf, varumärkeschef på Adidas, och Charlotte Sundåker, ledarskapskonsult. Har en affärsmentor i Spotify-grundaren Martin Lorentzon.

Karriär: Gjorde sig ett namn i den svenska pr-branschen på byråer som JMW, Spotlight och Jung innan hon 2011 blev vd för Edelman. Har haft ett antal styrelseuppdrag och är i dag vd och medgrundare till Matching ID.

Läs fler artiklar
LÄS MER