Sök

Nu vill rasideologins The Golden One förvandla sitt kändisskap till pengar

influencersThe Golden One

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Med muskler, sexuell disciplin och rasideologi har han byggt upp en massiv följarskara i sociala medier.
Breakit tittar närmare på ekonomin kring Marcus Follins ”The Golden One”.


Har du hört talas om ”The Golden One”? Före Dagens Nyheters reportage, publicerat i lördags, skulle de flesta nog ha svarat nej på den frågan.

Men det långa reportaget lyfter på locket till en parallellvärld som är både fascinerande och skrämmande:

”I kölvattnet av Sverigedemokraternas framväxt gror en ny rörelse. En ultramaskulin strömning som betonar vikten av muskler och sexuell disciplin inför ett kommande inbördeskrig. Måns Mosesson och Anders Hansson berättar om högerextrema Golden One, som med hjälp av humoristiska Youtube-filmer radikaliserar en ny generation unga män”, börjar texten.

Läs mer: Stor genomgång: De är Sveriges mäktigaste på sociala medier

I centrum står Youtubeprofilen ”The Golden One”, en ultramuskulös svensk man som enligt egen utsago är ”rasrealist”. Olika folkslag ska leva åtskilda – och inte blandas.

Han har tidigare varit med i Radio Nordfront, utgiven av nazistiska Nordiska Motståndsrörelsens nätportal Nordfront.se.

Själv säger The Golden One i en av sina videos att Sverige har gått från paradis till helveteshål på fyra decennier, vilket är kulturmarxismens och den politiska korrekthetens fel.

Tävling: Signa upp dig på Breakits nyhetsbrev - vinn heta techprylar

Bakom karaktären The Golden One står en 28-årig svensk man uppvuxen i Vallentuna strax norr om Stockholm. Han inledde sin karriär på Youtube 2013. I dag har The Golden One, eller Marcus Follin som han egentligen heter, 62.000 prenumeranter på Youtube. Hans videos på Youtube har hittills visats över 8 miljoner gånger.

Anton Lundin Pettersson var – innan han beväpnad med svärd gick in på skolan Kronan i Trollhättan och mördade tre personer – en av de många unga män som följde The Golden One.

På Instagram har hans konto 14.500 följare och på Twitter är siffran 6.100. I en ny video reagerar Marcus Follin på DN:s reportage, som han både risar och rosar. 

”De identifierade, helt korrekt, att jag har den mest lojala fanskaran på Youtube”, säger han.

För även om innehållet sticker ut har Golden One mycket gemensamt med ”vanliga” influencers i sociala medier. Han utövar en stark påverkan på sin publik. Och precis som influencers inom mode, gaming, eller sport tycks Marcus Follin ha en plan för hur hans kändisskap ska förvandlas till pengar. 

Så här ser den ut:

1. Egen e-handel

Den 23 januari registrerades e-handelsbolaget Legio Gloria hos det svenska bolagsverket. Marcus Follin och hans pappa utgör ensamma styrelsen.

Legio Gloria, som har egen närvaro i sociala medier, säljer helt enkelt kläder över internet.

Marcus Follin poserar ofta själv som modell, inte sällan med vapen i hand.

”Gloria är inte för alla. Du måste träna din kropp såväl som ditt sinne. Du måste säga stå emot degeneration och omfamna självbestämmande”, heter det på bolagets webbshop.

Värt att notera är att Marcus Follin poserar med något som liknar ett svärd, ett vapen liknande det som Anton Lundin Pettersson använda för att mörda offer som valdes ut på grund av sin hudfärg. 

2. Gräsrotsfinansiering

Noterbart är att The Golden Ones videos på Youtube inte innehåller några annonser. De genererar alltså inga intäkter.

Youtube har, delvis efter hård kritik och bojkotter från stora annonsörer, skärpt kontrollen kring i vilken miljö som annonsörernas klipp hamnar.

The Golden One uppger själv på Patreon att han ”inte längre” kan luta sig mot annonsintäkter på Youtube. Breakit har sökt honom för att ställa frågor om detta, hittills utan framgång. 

Plattformen Patreon, grundad 2013, har snabbt seglat upp som ett populärt sätt att finansiera innehållsskapande. Komiker, musiker och youtubers använder Patreon för att samla in pengar direkt från sin publik. Så även Marcus ”Golden One” Follin.

Han har i skrivande stund 150 backare på Patreon.

”Ditt stöd möjliggör mitt fortsatta metapolitiska arbete via Youtube (videos) och mina andra sociala medier. Allt finansiellt stöd är extremt uppskattat. Dessutom kan jag inte längre luta mig mot annonsintäkter från Youtube, vilket gör ditt bidrag här ännu mer uppskattat", skriver han. 

3. Coachning över internet

Förutom e-handeln och Patreon-backarna har Marcus Follin en tredje intäktskälla. Han agerar personlig tränare över internet. Kunderna får betala uppemot 3.000 kronor för att få 12 veckors vägledning gällande kost och träning.

Läs mer