Linda Hörnfeldt: Instagrams egna annonser inget hot mot bloggare

Breakit - Linda Hörnfeldt: Instagrams egna annonser inget hot mot bloggare
Fotograf: Emily Dahl
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Hög räckvidd är inte orsaken till att företag vill annonsera på kändisbloggares Instagram-konton. Den som tror det har missat poängen, skriver entreprenören Linda Hörnfeldt i ett svar till Breakits artikel i ämnet.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

I höst rullar Instagram ut annonsering i Sverige. Detta kommer ge annonsörer möjligheten att, i likhet med Facebook, rikta sin annonsering till en specifik målgrupp bland de 2,5 miljoner svenskar som använder tjänsten, enligt uppgift till Breakit.

Som ett resultat av detta hävdar Breakit att bloggare och influencers på plattformen kan komma att tappa intäkter. Jag vill hävda att den som tror det helt har missat poängen med influencer marketing.

Eftersom att Facebook äger Instagram kan man anta att annonslösningen på även Instagram kommer att vara genomarbetad, erbjuda mycket god insikt i användarbeteenden och god mätbarhet.

Dock kräver detta att Instagram samlar in en hel del information om sina användare, information som man inte nödvändigtvis lämnar ifrån sig i appen idag. Men det är en parentes.

Att varumärken annonserar via instagrammare har pågått länge. Att döma av Breakits artikel är ett bakslag mot bloggare och influencers att vänta eftersom annonsörer kommer att kunna kringgå denna mellanhand när de vill nå ut med sin budskap till en bred massa på Instagram. Visst kan det finnas en poäng i det påståendet.

Men grejen med influencer marketing handlar inte bara om räckvidd och att nå rätt demografi - det handlar om förtroende.

92 procent av alla konsumenter litar mer på rekommendationer från andra människor – även främlingar – än från varumärken. Och 75 procent av alla bloggläsare har köpt en produkt som rekommenderats av bloggaren. Att välja att marknadsföra sig via en influencer handlar om förtroende – inte bara räckvidd.

När du som varumärke väljer att jobba med influencer marketing är det allra viktigaste du behöver förstå att relationen mellan en bloggare och dennes läsare är i det närmaste helig.

En bloggare som lagt massor med tid och engagemang på att arbeta upp en relation med sina läsare kommer inte att sälja den integriteten till högstbjudande. Hen värderar sitt varumärke och sin publiks förtroende mycket högt. DET är vad du betalar för – inte räckvidden.

Det ska bli spännande att se hur annonsering på Instagram tas emot. Jag tror att det finns en plats och ett syfte för både annonsering och influencer marketing för varumärken.

Linda Hörnfeldt är grundare till Sveriges första yrkesnätverk för bloggare, Better Bloggers.

Vill du också debattera på vår sajt? Hör av dig till olle@breakit.se

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel