Sök

Getcompliant får 8 miljoner kronor – för "bara" en checklista i mobilen

Pelle Lundgren och Peder Lindencrona. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Insplanets förre vd med när Getcompliant tar in finansiering.

Stockholmsbolaget Getcompliant har utvecklat en tjänst som ska hjälpa stora och små kedjor att hålla bättre ordning på sina filialer, och samtidigt underlätta personalens jobb.

“Det är bara en checklista i mobilen. Det är så det ska uppfattas”, säger Peder Lindencrona, medgrundare på bolaget.

Tanken är att alla sysslor för en filial ska samlas på en plats och att personalen ska påminnas om dem med rätt frekvens. Det kan vara allt från att sätta ut skyltar med specialerbjudanden till att kolla brandvarnaren eller se till att alla hyllor är påfyllda.

På kundlistan finns exempelvis kafékedjan Espresso hous, Coop och Sibylla.

Naturligtvis är produkten mer komplicerad än bara en checklista.

I förlängningen innebär systemet att det blir lättare för personalen att sköta sitt jobb samtidigt som företagsledningen får bättre koll på processerna.

“Om man till exempel ska göra en stor kampanj och ser att en filial inte har checkat av att man utfört uppgiften kan man direkt kolla med dem vad det beror på. Har man glömt det, eller har man till exempel inte fått kampanjmaterialet i tid. Det gör att man kan agera utifrån informationen samtidigt som man bättre synliggör det jobb som görs”, säger Peder Lindencrona.

Intäktsmodellen är att ta betalt månadsvis per filial.

Grundarna har själva finansierat bolaget i flera år. Men under våren har man även fått in flera externa investerare. Det rör sig om bland annat Daniel Soussan, tidigare vd på Insplanet, och David Frykman, som var med och byggde upp Gymgrossisten.

“Man blir väldigt stolt av att få med sig de här personerna. Ibland under resans gång har man undrat om man är helt fel ute med idén. Men vi har betalande kunder och folk som tror på oss. Nu har vi fått med investerare också. Man blir stolt men det är samtidigt ett stort ansvar att göra något bra av det”, säger Peder Lindencrona.

Det nya kapitalet ska framförallt gå till att börja marknadsföra bolaget utanför Sverige.

“Vi har 10.000 användare redan så vi behöver inte uppfinna något utan bara göra mer av det vi har”, säger han.

Förra året omsatte Getcompliant ungefär 5 miljoner kronor med en förlust på drygt 100.000 kronor.

I kapitalrundan värderas bolaget till närmare 25 miljoner kronor, enligt uppgifter från Bolagsverket.

Läs mer