Entreprenören Filip Tysanders klockbolag Daniel Wellington är ett av Sveriges mest framgångsrika modebolag det senaste decenniet. Förra året gjorde bolaget groteska 1 miljard kronor i vinst.
Nu lanseras en ny konkurrent i form av Stockholmsstartupen Carl Edmond.
Bolaget drivs av Ali Nouri, som varit klockentreprenör redan från 14-års ålder.
“Det började med att jag köpte en klocka på nätet för att vara cool på en fest. Sedan gillade jag inte klockan och sålde den igen”, berättar han.
En klocka blev till två, blev till fyra, blev till staplade lådor i pojkrummet.
“Till slut uppmärksammades jag av både polis och skatteverket. Jag drog in rätt mycket pengar på det”, säger han.
Senare startade han även klocksajten Urkompaniet, som han sålde vidare efter två år.
Med Carl Edmond är det första gången han gör ett helt eget klockmärke.
“När Daniel Wellington började sin resa såg jag att det var det jag också ville göra. Det som lanseras nu är resultatet av år med planering”, berättar han.
Succéreceptet för Daniel Wellington har framförallt varit att sprida varumärket genom sociala profiler på Instagram. Modellen har även använts framgångsrikt av andra svenska bolag inom andra modenischer som Tom Hope, Axel Arigato och NA-KD.
Det är ett koncept som Carl Edmond också kommer dra nytta av. Med sig på tåget har man redan från början Hollywood-stjärnan Joel Kinnaman. Han är bland annat känd för att ha spelat i den moderna versionen av sci-fi-klassikern Robocop. På Instagram har skådisen 360.000 följare på sitt konto.
“Det som tilltalade mig var den klassiska designen och djärvheten i varumärket. Carl Edmonds budskap är ”Be bold. Be you.” Och det är precis hur jag lever mitt liv och jag är hedrad av att få representera varumärket”, säger Joel Kinnaman till tidningen Café.
Huruvida Joel Kinnaman är delägare vill inte Ali Nouri svara på, men någon investering från skådisen rör det sig inte om.
“Allt är mitt eget kapital som jag byggt upp, bland annat från försäljningen av Urkompaniet”, säger han.
Redan från start lanseras bolaget i över tio länder med en rad olika återförsäljare. Klockorna säljs även direkt via bolagets egen sajt, ett framgångsrecept som använts av exempelvis Tom Hope och Mockberg.
Finns det verkligen utrymme för ett klockmärke till?
“Ja, det tycker jag vi har visat med den responsen vi har fått. Vi har redan en bra omsättning från förhandsbeställningar från återförsäljare. Utan att nämna några namn finns det andra märken som bara kopierar andra klockor och inte har något eget DNA. Vi har med oss en designer som bland annat gjort klockor åt Swarowski och Tissot”, säger Ali Nouri.
Tidigare idag kunde vi avslöja att även H&M arbetar med en "Daniel Wellington-klon".