Breakit - Stort maktskifte på Instagram när stjärnorna tvingas tagga reklam
Alexandra "Kissie" Nilsson, Kenza Zouiten och Isabella Löwengrip är några av Sveriges största influencers. Foto: Jessica Gow, Claudio Bresciani och Erik Wisterberg.

Stort maktskifte på Instagram när stjärnorna tvingas tagga reklam

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
05 sep 2017, kl 07:02

Instagram inleder en global lansering av funktionen som ska döda smygreklam.
Breakits Erik Wisterberg reder ut konsekvenserna.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
05 sep 2017, kl 07:02

Instagram, det bilddrivna sociala nätverket som köptes av Facebook 2012, har tillsammans med Youtube blivit ett av de viktigaste naven för marknadsföring via kända profiler. Det kallas ofta influencer marketing.

I botten finns en krass transaktion, precis som i vilken annan reklamkanal som helst. Företag X vill nå målgrupp Y och köper utrymme hos influencer-profil Z.

LÄS OCKSÅ: Så fick hon galet många följare – på nolltid

Det handlar om stora pengar, ibland över 100.000 kronor per inlägg. Det speciella med upplägget är att profilerna säljer sin relation till sina följare. Reklamen smygs ofta in bland vanliga bilder, inte sällan med luddig märkning.

Redan i juni berättade Breakit om den nya reklammärkning som Instagram enligt uppgift laborerade med.

Nu är det dags för en bredare lansering. Personer med svenska professionella Instagram-profiler har i dagarna fått upp en avisering om lanseringen av ett nytt verktyg för uppmärkning av ”branded content” på Instagram.

Här är huvuddragen:

1. Instagrammaren kan göra en speciell reklam-tagg på sponsrade inlägg. För publiken syns detta med en text ovanför bilden/videon med texten ”paid partnership with” följt av annonsörens namn.

2. Företag kan ta kontroll över vilka Instagramprofiler som får märka ut betalda samarbeten med deras varumärke. Detta genom att skapa en lista över de upphovspersoner som kan tagga bolagets företagsprofil.

3.   När en instagrammare reklam-taggar ett inlägg kan annonsören själv se statistik för det inlägget (eller händelsen om annonsen sker via formatet stories”). Detta sker via en funktion i Facebooks statistikverktyg. 

LÄS OCKSÅ: Blondinbella är död – Isabella Löwengrip avslöjar sin nya plan 

Detta är Instagrams första officiella reklampolicy någonsin – och speciellt den sista punkten är omvälvande. Många annonsörer, speciellt de som på egen hand ingår samarbeten med instagrammare, är i dag utelämnade till att helt enkelt titta på hur många följare deras samarbetspartners har.

Men hur många som faktiskt nås av ett betalt inlägg har varit svårt att veta. Antalet exponeringar samt den unika räckvidden kan variera kraftigt beroende på hur engagerande bilden är.

Genom att låta annonsörerna se rätt in i instagrammarens data flyttas makten från Instagramstjärnorna till de reklamköpande företagen. Det kommer sannolikt även ha effekt på prisbilden, vilket gynnar Instagramstjärnor med ett högt engagemang i förhållande till antalet följare – och verkar omvänt för dem som har en svag relation med sin publik.

När funktionen rullas ut på allvar i Sverige vet vi i dagsläget inte.

Klart är att Instagram via sin företagsblogg i förra veckan meddelade att reklammärkningen ska implementeras globalt under de kommande månaderna.

Då ska Instagram också jaga smygreklam.

”Under de kommande veckorna kommer Instagram också att börja bekämpa branded content som inte är taggat korrekt”, skriver Instagram i bloggposten.

Missa inte Breakits djupdykning: Stjärnornas mardröm på Instagram – publiken försvinner (och ingen vet varför)

Uppdatering: Ett par dagar efter att denna artikel publicerades använde Kenza Zouiten den nya märkningen.

LÄS OCKSÅ: Skulle slänga DN - då föddes idéen som gav 100.000 följare

Ämnen
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel