Sök

Uppköp i SEO-världen – Brath slukar konkurrenten Teveo

BrathTeveoAdwords

Skärmdump, Teveo.se samt Magnus Bråth, grundare Brath.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Öviksföretaget Brath, som specialiserar sig på sökmotoroptimering, köper upp konkurrenten Teveo.
"Vi vill bli större och då är det här ett bra sätt", säger grundaren Magnus Bråth.

Öviksföretaget Brath, som specialiserat sig på SEO och SEM, köper upp konkurrenten Teveo.

Göteborgsbyrån Teveo är en byrå inom digital marknadsföring med fokus på bland annat sökoptimering och Facebooksannonsering.

Det innebär att Brath, som drivs av syskonen Magnus och Maria Bråth, nu får ett Göteborgskontor och fem nya anställda. Något som passar expansionsplanerna. 

"Teveo kompletterar vårt erbjudande bra, till exempel gör de annonsering på Facebook som är något vi inte kunnat leverera än", säger Magnus Bråth. 

Teveo, med ett 50-tal kunder, grundades i sin tur av Andreas Eriksson och Christian Persson som nu valt att sälja.

Huvudparten av köpet sker kontant, men säljarna får också ett mindre ägande i Brath och kommer att stanna kvar i bolaget.

"Jag kan tyvärr inte berätta summan", skriver Magnus Bråth i ett mejl till Breakit, på fråga om prislappen för köpet.

Genom köpet hoppas Brath komma närmare kunderna. Företaget består nu av 28 anställda varav de flesta arbetar på huvudkontoret i Örnsköldsvik, och man planerar att fortsätta växa på hemmaplan.  

"Vi vill bli större och då är det här ett bra sätt, vi har sneglat på att starta ett kontor i Göteborg och det är mycket smidigare att få en flygande start", säger Magnus Bråth.

Brath omsatte 16,9 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår som avslutades i augusti 2016. Bolaget redovisade samtidigt ett resultat på 1,2 miljoner kronor.

Läs mer