Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Curamando köper Conversionista i ny svensk konsultaffär

Artikel bild
John Ekman, grundare Conversionista

Gör som McKinsey och PWC.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Det har snackats om det i flera år. Reklambranschens tunga orakel har sneglat mot USA och viskat om att de stora konsultjättarna kommer kliva in och köpa upp kommunikationsbyråer i Sverige.

Och de har fått rätt.

Under den senaste tiden har affärerna stått som spön i backen. Här är ett axplock:

  • PWC köpte i år varumärkes- och innovationsbyrån Pond.
  • I fjol svalde McKinsey byrån Veryday.
  • 2015 köpte Deloitte digitalbyrån Mobiento av krisande Stampen.

Nu är det dags för ännu ett uppköp, om än från ett betydligt mindre konsultbolag. Strategi- och managementkonsultbolaget Curamando köper Conversionista.

Det sistnämnda bolaget är specialiserat på ”digital konverteringsoptimering”. På ren svenska handlar det om att förvandla besökare på en sajt, app eller digital plattform till pengar.

”För oss är det en stor affär. Vi vill jobba med de bästa för att skapa ett komplett erbjudande inom digital transformation och tillväxt”, säger Mattias Olofsson vd för Curamando.

Positionen är potentiellt lukrativ.

Många stora företag genomgår just nu omvälvande digitala omställningar. Samtidigt slåss både konsultbolag och i stort sett hela byråbranschen om att få hålla företagen i handen genom denna utveckling. Ett exempel är pr-byrån Prime, som skördat stora framgångar genom långa och djupa relationer med storbolag.

”Konkurrensen är jättetuff. Vi anser att man ska fokusera på tillväxtaffären. För oss handlar digital transformation om att gå från en traditionell affärsmodell till en ny typ av affärsmodell", säger Mattias Olofsson.

Conversionista omsatte 22,7 miljoner kronor under 2016, men en vinst på knappt 2 miljoner kronor. Curamandos omsättning samma år landade på 42,3 miljoner kronor.

"Curamando är experter på trafikanskaffning. Det i kombination med Conversionistas konverteringsexpertis är en förutsättning för lönsam tillväxt online. Nu kan vi ytterligare förstärka och bredda vår affär, för att på så vis skapa ännu större värden för våra kunder", säger John Ekman, grundare Conversionista.

Förvärvet sker dels via kontant betalning, samt genom att ägarna av Conversionista får aktier i Curamando. Hur affären är värd vill Mattias Olofsson inte avslöja.

Tillsammans ska bolagen ha omkring 100 anställda vid årets slut.

Läs mer