Bloggprofilen Magdalena Graaf investerar i presentkortappen Valueqard

Breakit - Bloggprofilen Magdalena Graaf investerar i presentkortappen Valueqard
Magdalena Graaf är ny investerare i Valueqard. Foto: Annika Falkuggla
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Magdalena Graaf "gör en Blondinbella" och investerar i techsektorn.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Valueqard är en presentkorttjänst där man både kan köpa och använda korten direkt i en mobilapp eller vanlig webbläsare.

Nu kan Breakit berätta att bloggprofilen Magdalena Graaf gått in som delägare i bolaget.

“Jag blev helt såld på ValueQards idé. Det är lika enkelt, smidigt och bekvämt som Swish. När jag dessutom fick se hur bolaget har löst problemet med bortglömda och oanvända presentkort, blev jag helt övertygad om att jag ville involvera mig i bolaget”, säger Magdalena Graaf i en kommentar.

Huruvida investeringen sker i form av pengar eller i form av exponering på Magdalena Graafs blogg framgår inte. Inte heller storleken på investeringen eller värderingen framgår.

“Magdalena köpte ett presentkort till sin son efter att ha blivit tipsad om ValueQard. Strax därefter hörde hon av sig för att hon ville bli ambassadör för tjänsten. Vi hade en väldigt bra dialog och den ena konversationen ledde till den andra", säger ValueQards grundare Johan Börjesson.

Att ta in sociala profiler – så kallade influencers – i ägarkretsen är numera ett inte helt ovanligt grepp. En av de främsta sociala profilerna som satsat på tech är Isabella Löwengrip, tidigare känd som Blondinbella.

Idén bygger ofta på att individer med stor räckvidd på sociala medier och nära kontakt med en specifik målgrupp blir en viktig ambassadör för bolaget. Samtidigt har de sociala profilerna själva möjligheten att ge bolag de investerat i en lättare väg mot framgång.

Magdalena Graaf är inte heller Valueqards första koppling till influencervärlden.

För ungefär ett år sedan fick landade man ett samarbete med kändisnätverket Mikz – som efter en sammanslagning numera är känt som United Influencers.

Samarbetet byggde på att Mikz olika profiler skulle börja marknadsföra Valueqard i sina kanaler.

Mikz har framförallt blivit känt för den floppade appen Zlatan Unplugged, som lades ned tidigare i år.

Dan Olofsson har tidigare flaggat för att han vill sälja hela Mikz.

På Valueqards ägarlista återfinns även riskkapitalbolaget Wellstreet.

Rättelse: I en tidigare version av texten skrev vi att Mikz gått in som delägare i Valueqard. Det korrekta är att bolagen har ett partnersamarbete men ingen direkt koppling på ägarsidan.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel