Sök

"Vi vill se fler Mojang och Spotify och att dessa ska använda Stripe"

Stripe

Patrick Collison, medgrundare av Stripe. Foto: Sara Lindmark.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Grundaren bakom den amerikanska betaljätten Stripe är övertygad om e-handeln snart flyttar från webben in i appar. Lagom till sin fyraårsdag tar bolaget klivet in i Norden.

I samma veva som det svenska betalbolaget Klarna håller på att bygga upp sin verksamhet i USA lanserar Stripe sin tjänst i de nordiska länderna.

Ett hot mot svenska Klarna? Nja, enligt medgrundaren John Collison fokuserar de två på skilda saker.

“Vi löser de tekniska problemen åt företagen och erbjuder en betalningsinfrastruktur som integrerar olika betaltjänster. Klarna är däremot en betaltjänst som har gjort det enklare att handla online. Jag är imponerad av dem och skulle gärna se ett samarbete i framtiden”, säger han när vi träffar honom på kontorshotellet SUP46 i Stockholm, där han precis har hållit en föreläsning om sin entreprenörsresa.

Han och brodern Patrick Collison grundade bolaget tillsammans 2011. Båda har en bakgrund inom teknikutveckling och upptäckte att betalsystem var det stora problemet när det gällde att få ut en produkt på marknaden. De kunde inte hitta någon smart lösning - så de byggde en själva.

På senare tid har Stripe ingått samarbeten med jättar som Apple, Twitter och Pinterest för att tillsammans utveckla teknik för mobilbetalningar. Stripe är bland annat en av lösningarna bakom Pinterests köpknapp “buyable pin”.

“Det är ett viktigt steg att kunna köpa saker direkt i appar. Tänk dig att du är i en butik och hittar en skjorta du vill ha men butiksägaren säger åt dem att gå någon annanstans för att köpa den. Många surfar på mobilen men relativt få handlar med den, för att det traditionellt sett har varit så många hinder på vägen. Det problemet vill vi hjälpa till att lösa, säger John Collison.  

Köpknappar kommer dock inte utan problem. Techjsajten Recode har till exempel skrivit en lång artikel där problemen med modellen lyfts fram. Handlarna måste till exempel se till att ha uppdaterade lagersaldon i realtid och synka sina betalsystem med Pinterest. 

“Det är en teknisk utmaning att bygga köpknappar men om du pratar med handlare så inser de att det här är en viktig trend och att det är där kunderna finns. De vill kunna sälja sina varor genom appar och jag tror att de kommer se till att det är möjligt", säger John Collison.

Vid den senaste investeringsrundan förra året värderades Stripe till 3,5 miljarder dollar. Bland investerarna finns en rad tunga namn, som Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, Founders Found och Paypal-grundarna Elon Musk, Peter Thiel,och Max Levchin.

Det ryktas om att bolaget nyligen har tagit in nytt riskkapital som gett dem en ny värdering på 5 miljarder dollar.

“Jag kommenterar inte rykten. Anledningen till att vi investerar i den svenska marknaden är att vi vill se fler Mojang och Spotify om tio år och vill att dessa ska använda Stripe. Att ta in riskkapital innebär att du kan göra de här långsiktiga investeringarna som krävs för det. Men generellt fokuserar vi inte på värdering utan på antalet kunder och hur nöjda dessa är med tjänsten”, säger John Collison.

Läs mer