Sök

Tictail lägger locket på om hur bolaget går ekonomiskt

Tictail

Grundarna till företaget Tictail. Frv: Carl Waldenkranz, Birk Nilsson, Siavash Ghorbani och Kaj Drobin. Foto: Anders Wiklund / SCANPIX

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Tictails kundunderlag har vuxit med 1000 procent, uppger e-handelsplattformen i bolagets svenska bokslut. Företaget vill dock inte berätta vad det innebär i termer av omsättning.

E-handelsplattformen Tictail, som grundades 2011 av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson, är en av Sveriges mest omtalade startups.

Under de första åren figurerade bolagets vd Carl Waldecranz flitigt i medier och berättade om Tictails vision att göra alla till e-handlare.

Men efter att företaget i april 2016 tvingades säga upp personal har Tictail lagt locket på.

Nu visar årsredovisningen för Tictail AB, som är dotterbolag till Tictails amerikanska moderbolag Tictail Inc, att omsättningen i Sverige för 2016 landade på 2,1 miljoner kronor. Det är en ökning från de 848.000 kronor som omsattes under 2015.

Det vi ser här är bara siffrorna för den svenska verksamheten, men de ger åtminstone en fingervisning om hur det går för Tictail som helhet.

Förlusten landar på minus 30,6 miljoner kronor, vilket är en ökning mot 2015 då Tictal redovisade en förlust på 24,2 miljoner kronor. 

I bokslutet skriver Tictail att den svenska verksamhetens huvudfokus är att utveckla den tekniska plattformen, tillhandahålla support och marknadsföra Tictail i Europa.

Bolaget ger också vissa ledtrådar för hur det går med den nya storsatsningen Tictail's Marketplace.

Det var under förra året som Tictail började ta 10 procent i provision på alla försäljningar som sker genom Tictail's Marketplace.

Under 2016 ökade försäljningen via marknadsplatsen med 650 procent, samtidigt som antalet kunder ökade med 1000 procent, skriver Tictail i bokslutet utan att nämna vad det innebär i kronor och ören.

"Tictail blickar nu framåt mot 2017 där fokus kommer att vara att fortsätta växa trafiken och försäljning till våra kunder som tack vare vår affärsmodell samtidigt är ett steg mot lönsamhet för bolaget", skriver ledningen i bokslutet.

Bland de riskkapitalister som har investerat i Tictail återfinns bland annat svenska Creandum, amerikanska Thrive Capital, London-baserade Balderton Capital och affärsänglar som Klaus Hommels på Lakestar och Spotifys produktchef Gustav Söderström.

Sommaren 2015 tog företaget in 190 miljoner kronor i riskkapital.

Breakit har sökt Tictails ledning och fått följande mejlsvar från bolagets PR-ansvariga:

"Vi har ingen representant som är tillgänglig för en kommentar, men vi vill påpeka att Tictail har både ett svenskt och ett amerikanskt bolag och att de svenska siffrorna bara visar hur den svenska verksamheten går. Vi är extremt nöjda med marknadsplatsens starka tillväxt, som har gått som en raket i år med en tillväxt på 650 procent. Marknadsplatsens succé har också gett affären en tydlig en intäktskälla, med 10 procents provision på all försäljning", skriver Tictail.

Läs mer