Hotades av konkurs – nu kränger Ideal Of Sweden mobilskal för över 100 miljoner

Breakit - Hotades av konkurs – nu kränger Ideal Of Sweden mobilskal för över 100 miljoner
Joachim Lindström och Filip Ummer.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Barndomsvännerna satsade allt de hade på sin idé – och gick nästan i konkurs.
Nu backas Ideal Of Sweden, som designar och säljer mobilskal, upp av riskkapitalbolaget eEquity.
"Ambitionen är att bli ett miljardbolag inom fem år", säger medgrundaren Joachim Lindström.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

En sen natt för tre år sedan var det bitande minusgrader i Norrköping. I ett garage stod Joachim Lindström och Filip Ummer och packade ned mobiltillbehör, redo att säljas via deras nystartade företag Ideal Of Sweden.

Starten var tuff. Affärsmodellen byggde på att återförsäljare skulle sälja deras specialdesignade mobilskal, så när de tidigt förlorade den största kunden Phonehouse, som köptes upp av Elgiganten 2014, var krisen en faktum. 

Men grundarna vägrade att ge sig. 

"Sen sålde vi båt, bil och saker vi hade för att ha råd att sätta produkterna i produktion. Vi var nära konkurs tre gånger", berättar Joachim Lindström. 

Idag är läget ett helt annat. Under förra året omsatte bolaget 47 miljoner kronor och visade en vinst på över fem miljoner kronor. 

"I år kan inget stoppa oss från att nå 150 miljoner i omsättning", säger Joachim Lindström. 

Ändå har de knappt börjat sin resa. 

"Det känns som att vi fortfarande befinner oss i startgroparna, vi har siktat på att bli större och större. Nu är ambitionen att bli ett miljardbolag inom fem år", säger Joachim Lindström. 

Ideal of Sweden strävar efter att vara trendsättande inom tillbehör till mobiltelefoner. Nyckeln är att satsa på funktionella produkter som samverkar, exempelvis designade magnetiska mobilskal som kan fästas i bilen med hjälp av andra tillbehör. 

Bolaget säger sig hämta inspiration från de internationella modehusen. 

Joachim Lindström var föräldraledig vid uppstarten av företaget. 

"Jag tog säljsamtalen i bastun då det var det enda stället det var tyst på. Det var en rätt rörig period. Vid jul var bokstavligt hela villan full med kartonger så vi kunde inte vara i huset". 

Under 2015 lanserade de sin egna sajt för e-handel. 

Genom eget kapital och stöd från HS Group, ett privatägt investmentbolag i Norrköping, har de nu byggt upp ett bolag med 25 anställda som skepper till hela världen och har fysiska återförsäljare i 30 länder. 

"De trodde på oss när ingen annan gjorde det", säger Joachim Lindström om HS Group som i dag äger närmare 7 procent av Ideal of Sweden. 

Nu står det klart att bolaget fått in en ny kapitalstark delägare i form av eEquity. Totalt satsar riskkapitalbolaget 21 miljoner på Ideal Of Sweden. Investeringen sker i form av preferensaktier för 6,3 miljoner kronor, samt köp av befintliga aktier.  

"Det är en stark partner som kan hjälpa oss med kapital och kompetens. De är väldigt entusiastiska och vi klickade bra", säger Joachim Lindström. 

Pengarna ska gå till att investera i marknadsföring, rekrytering och satsningar för att nå ännu fler länder. I höst startar de även upp ett Stockholmskontor.

Efter investeringen äger eEquity 20 procent av bolaget medan grundarna kontrollerar 70 procent. Den tidigare investeraren HS group äger närmare 7 procent och resterande del innehas av den privata investeraren Tomas Bennich samt bolaget Mojafe ab. 

Patrik Hedelin är partner på Eequity.

"Vi är väldigt imponerade över Ideal Of Sweden och den varumärkeskännedom de byggt upp mot sin målgrupp på en väldigt kort tid", säger Patrik Hedelin. 

Joachim Lindström själv pekar specifikt på marknadsföringen i sociala medier som en nyckelfaktor till framgångarna. Genom att knyta stora influencers till sig, som Bianca Ingrosso och Kenza, har de satt Ideal of Sweden på trendkartan. 

"Återförsäljarna har också varit en nyckel för oss, men vi har jobbat 70-80 timmar i veckan. Nu finns vi hos alla större operatörer". 

Idag lanserar sig Ideal Of Sweden på en till två nya marknader i månaden och rekryterar i snitt en och en halv person i månaden. 

”Det hade vi nog inte sagt när vi stod i garaget och packade produkter själv i minusgrader om nätterna", konstaterar Joachim Lindström. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel