Sök

Stampen säljer bolaget bakom Familjeliv – köps upp av konkurrent

Modern Women MediaPeter Scheffer Group

Foto: Istockphoto/ozgurcankaya

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Stampen säljer Modern Women Media som står bakom några av landets största sajter för kvinnor. Köpare är Peter Scheffer Group.

Stampengruppen gör sig av med Modern Women Media (MWM), som skapar innehåll riktat mot kvinnor i flera kanaler, det framgår av ett pressmeddelande. 

Köpare är Peter Scheffer Group (PSG) som förvärvar bolaget den sista juni. 

MWM samlar flera av Sveriges stora sajter som riktar sig till kvinnor under sin flagg, som Devote, Familjeliv och Bröllopstorget.

Under förra året omsatte bolaget runt 40 miljoner kronor.

Prislappen på affären framgår inte men under förra året gjorde MWM ett minusreslutat på över 1,7 miljoner kronor vilket indikerar att priset sannolikt inte blev mer än ett antal miljoner kronor. 

Peter Scheffer, som är ägare och koncernchef för PSG, säger att de strävar efter att bli ett tydligt förstahandsval för företag som vill nå ut till kvinnor.

Life of Svea (LoS), med sajter som Alltförföräldrar.se och Minbebis.com, ingår sedan tidigare i PSG. 

Modern Women Media och Life of Svea samlar tillsammans runt 3 miljoner unika besökare i veckan. Nu är målet att under hösten utveckla strukturen och innehållet på plattformarna. 

"Det finns en hel del bra kunskap i både MWM och LoS som vi nu ska dra nytta av för att tillsammans leverera ännu bättre kreativa lösningar och skapa större räckviddsprodukter", säger Peter Scheffer.

Stampen arbetar för att bygga upp en prenumerationsaffär för sina tidningstitlar.

"Och MWM, som är en renodlad annonsaffär, passar därför sämre in i vår strategi framåt", säger Stampengruppens koncernchef Martin Alsander. 

Läs mer