Sök

King-toppen Levina Persson blir ny produktchef på Hemnet

KingHemnet

Levina Persson, ny produktchef på Hemnet. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Hon lämnar jobbet som studiochef på King för att ta Hemnet till nästa nivå.
“Mäklarna är inte lika motiverade att lägga upp annonser. Då måste vi vässa produkten”, säger Levina Persson.

I vintras togs bostadssajten Hemnet över av de svenska radannonsveteranerna Pierre Siri och Henrik Persson tillsammans med riskkapitalbolaget General atlantic.

Nu plockar bolaget in Levina Persson som ny produktchef.

Hon har jobbat på King, som ligger bakom supersuccén Candy crush, i över fem år.

Hur känns det att lämna King?

“Det känns framförallt väldigt roligt att komma till Hemnet. Det är jättespännande med en ny satsning med en ny ägarstruktur”, säger Levina Persson.

På King har hon haft flera ledande befattningar på produktsidan. En viktig erfarenhet hon tar med sig är att jobba datadrivet.

“Jag började på King innan Candy crush, så jag har varit med och byggt datadrivna digitala produkter med fokus på användaren. I spelbranschen finns en knivskarp konkurrens vilket Hemnet inte har haft tidigare”, säger hon.

Bostadssajten ägdes tidigare av Fastighetsmäklarförbundet och flera olika fastighetsmäklare. Den nya ägargruppen kan potentiellt ändra spelplanen menar Levina Persson.

“Jag tror vi kommer se flera aktörer som vill utmana. Mäklarna är inte längre lika motiverade att lägga upp annonser hos just Hemnet. Då måste vi vässa produkten. Samtidigt är jag ganska säker på att vi kommer kunna bli ännu bättre med all den kunskap som finns i bolaget”, säger hon.

I samband med att Levina Persson rekryteras hämtar Hemnet även in Pierre Bergström från Svenska dagbladet som ny försäljningschef.

Läs mer