Sök

Content central får in miljonkapital: "Medierna blir mer och mer beroende av frilansare"

Content Central (Syndigate AB)

F.v: Lena Fridlund Forsgren på Partnerinvest Norr, Joachim Ljungquist, grundare av Content Central och Henrik Wimelius på Fort Knox.. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Umeåbolaget Content central får in lokala Fort Knox och Partnerinvest norr som nya ägare.

Content Central från Umeå har byggt en plattform som ska koppla ihop frilansande journalister med redaktioner.

Bolaget startades 2013 och har under fyra år filat på betaversionen av sin plattform. Nu får bolaget in 7 miljoner kronor i riskkapital.

Pengarna ska hjälpa bolaget att bygga den första fullversionen av tjänsten som lanseras i höst.

“Vi har gjort ett internationellt test där vi försökte nå frilansare globalt. Då fick vi nya användare i 149 olika länder. Samtidigt ser vi att medierna blir mer och mer beroende av frilansare”, säger Joachim Ljungqvist, vd och grundare på Content Central.

Sedan starten har 3.000 frilansare registrerat sig i tjänsten.

Med den kommande versionen siktar bolaget i första hand mot den brittiska marknaden.

“Jag har spenderat ungefär en vecka i månaden i London det senaste halvåret för att se hur vi kan anpassa produkten till kunderna där. Vi satsar på Storbritannien för att det är litet geografiskt, en stor mediemarknad och nära Sverige”, säger Joachim Ljungqvist.

Den nya investeringen kommer från de lokala Umeåinvesterarna Fortknox och Partnerinvest norr.

Samtidigt som bolaget får in 7 nya miljoner konverteras även ett tidigare lån till aktier. Det är Silicon Valley-acceleratorn 500 startups som löser in sina aktier.

“De två andra ägarna ville vi ha med för att vi vill ha lokala ägare som kan närvara på ett annat sätt. 500 startups är bra för det öppnar internationella möjligheter. De har ett enormt nätverk och väldigt många engagerade och duktiga medarbetare, som kan vara en dörröppnare för oss”, säger Joachim Ljungqvist.

Han berättar även att bolaget redan om 12 till 18 månader räknar med att ta in en ny kapitalrunda i storleksordningen 20-30 miljoner kronor.

“Nu ska vi verkligen bevisa att affärsmodellen funkar och få traction”, säger Joachim Ljungqvist.

Bolaget värderas till 26,5 miljoner kronor – före investerat kapital.

Transparens: Breakits affärsutvecklingschef Camilla Björkman äger en mindre aktiepost i Content Central och sitter i bolagets styrelse.

Läs mer