Sök

Byggde en e-handelssuccé – förlorade sin medgrundare

skyltmax

David Engstrand och John Eskilsson grundade tillsammans Skyltmax.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

E-handelsföretaget Skyltmax framgångar har kantats av sorg efter att man förlorade en av sina grundare för sex år sedan.
Nu lanserar de en kampanj för att uppmärksamma psykisk ohälsa.
"Jag kände direkt att det här är något som vi måste göra" säger vd:n och medgrundaren John Eskilsson.

E-handelsföretaget Skyltmax, som säljer skyltar på nätet, har utvecklat till en riktig framgångssaga med medgrundaren och vd:n John Eskilsson i spetsen.

Men bakom fasaden döljer sig en tragisk historia. För sex år sedan förlorade John Eskilsson sin kusin, tillika medgrundare, David Engstrand. Han valde att avsluta sitt liv. 

Det var ett år efter starten, 2009, som han började må dåligt och påbörjade en kamp mot psykisk ohälsa. 

”Exakt hur det började är oklart. Han jobbade mycket, satt uppe under nätterna, sov lite och sedan fick han en psykos. Sedan led han av psykoser med jämna mellanrum som blev värre och värre”, berättar John Eskilsson.

Han berättar att det var väldigt tufft både innan och efter Davids bortgång.

"Men företaget har klarat av det och det är nog tack vare att hans programvara och affärsidé varit så bra. Samt att vi har väldigt duktiga medarbetare som tar ett stort ansvar. Det har varit ett förhållandevis enkelt företag att förvalta och växa med". 

Nu har Skyltmax lanserat kampanjen #detsynsinte, i samarbete med den ideella föreningen Mind som arbetar för psykisk hälsa. Syftet är att hedra David och stötta dem som lider av psykisk ohälsa. 

Personer kan i dagsläget köpa dekaler i olika storlekar och alla intäker går direkt till Minds arbete. 

John Eskilsson berättat att kampanjen tagits fram av elever från skolan Berghs i Stockholm, efter att Skyltmax budat hem en dag med eleverna genom Musikhjälpen. 

"De visste inte ens om våran historia, och jag kände direkt att det här är något som vi måste göra", säger John Eskilsson.

Skyltmax, som grundades i en källare av de två kusinerna, visade upp en omsättning på 35 miljoner kronor vid bokslutet i april 2016, och ett resultat på 5,8 miljoner kronor. Det ger en vinstmarginal på 16 procent.

Det var David Engstrand som först fick idén om att sälja skyltar på nätet som kunderna själva kunde designa. John Eskilsson berättar att han själv var lite skeptisk. 

Efter några veckor fick han ett till samtal. Nu hade David programmerat den första versionen av skyltomaten, lanserat en kampanj - och sålt den första skylten. 

”Ska du hoppa på?” frågade han.

På den vägen är det.

I dag har företaget 26 anställda och har sålt över 2 miljoner skyltar i fler än 80 länder. 

Skyltmax har fått en hel del uppmärksamhet för sina positiva siffror vilket lett till att man deltagit i event och bland annat tagit emot priser. 

"När de frågar hur vi kom på affärsidén säger jag alltid att det var min kusin David som kom på den. Det är inte lätt att säga att han gick bort när man står på scen eller har en intervju", säger John Eskilsson.   

Nu kommer kampanjen att fortgå i samarbete med Minds. 

"Vi hoppas kunna väcka uppmärksamhet kring psykisk ohälsa och göra det lättare att prata om det", säger John Eskilsson. 

I dag äger John Eskilsson 51 procent av bolaget, en delägare i Estland som står för programmeringen 10 procent, och resterande delen innehas av David Engstrands anhöriga.

John Eskilsson beskriver tiden efter vännen och partnern som en "enorm utmaning", men är tacksam över de tillsammans grundade ett företag som lever och växer vidare.  

Läs mer