Sök

Swish för e-handel är tillbaka – och sprider sig som en löpeld

Swish

T.h: Jenny Gejke, chef för digital kanalutveckling på SJ. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Swish Handel har återuppstått efter nästan ett år av förseningar. Nu har tjänsten fått in tunga handlare som Stadium, Svenska Spel och SJ. "Vi har fått jättestort genomslag i andelen kunder som använder Swish", säger SJ:s talesperson.

Banköverföringsappen Swish har blivit helt enorm bland privatpersoner i Sverige. Redan 2015 kunde vi rapportera att över hälften av svenska smartphoneanvändare testat appen.

Däremot har e-handelsversionen av Swish blivit en lika stor flopp som konsumenttjänsten blivit en succé.

I somras lades Swish Handel – som e-handelsversionen heter – oväntat ned. Först skulle avbrottet bara vara några veckor. Veckor blev månader och julhandeln passerade utan att tjänsten kommit tillbaka till webbutikerna.

Under våren bärgades till slut den havererade appen och sjösattes på nytt.

“Nu fungerar det bra. Vi har inte haft några teknikproblem sedan vi återlanserade. Det var ganska kämpigt förra sommaren, därför är det skönt när det nu går bra”, säger Per Ekwall, talesperson på Swish.

På senare tid har tjänsten bland annat integrerats med Izettles system.

Exakt hur bra det går på handlarsidan vill dock inte Per Ekwall avslöja.

“Vi kan inte gå ut med några siffror, utan det måste våra kunder göra själva. Men de indikationer vi har fått är väldigt positiva. Tillväxten är väldigt snabb”, säger Per Ekwall, talesperson för Swish.

Mer klart är detta: En rad av bolag har nu implementerat Swish Handel, som exempelvis sportkedjan Stadium, klädaffären Lindex och Svenska spel. Ett annat bolag som har implementerat Swishs e-handelslöning är SJ. I tågbolagets app har betalsättet blivit en riktig succé.

“Vi har fått jättestort genomslag i andelen kunder som använder Swish. En av fem kunder på sj.se använder Swish och i vår app är det en av tre”, säger Jenny Gejke, chef för digital kanalutveckling på SJ.

Har det påverkat er köpkonvertering eller kundnöjdhet på något sätt?
“Vi har jobbat hårt på att öka kundnöjdheten i flera olika kanaler det senaste året, bland annat genom den nya appen och sajten. Vi såg en extra ökning efter införandet av Swish”, säger Jenny Gejke.

Hon berättar att SJ har ungefär 110.000 användare i appen varje vecka.

Getswish, bolaget bakom Swish, visade förra året en nettoomsättning på 20 miljoner kronor och gjorde en förlust på 20 miljoner kronor.

Läs mer