Sök

Pen Store tar in tio miljoner från Aggregate Media

Aggregate mediaPen Storee-handel

“Det är nu dags att ta ytterligare ett kliv”, säger Pen Stores vd Jacob Bergström. Foto: Pen Store

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Aggregate Media går in som delägare i Pen Store. Något vd:n Jacob Bergström hoppas ska bidra till ytterligare tillväxt.

“Det är nu dags att ta ytterligare ett kliv”, säger han.

Aggregate Media investerar i Pen Store, som är återförsäljare av pennor och konstnärsmaterial. Det framgår av ett pressmeddelande.

Genom avtalet, som är värt 10 miljoner kronor, får Pen Store rätt till mediautrymme i runt 100 olika kanaler hos de stora svenska mediebolagen.

Pen Store grundades 2010 och driver e-handel men säljer även i fysisk butik. Bolaget omsatte det senaste året runt 25 miljoner kronor. 

Breakit har tidigare rapporterat att Aggregate Media, som investerar i bolag genom att byta annonsutrymme mot ägarandelar, gått in i en rad bolag.

Under förra sommaren investerade man 20 miljoner kronor i magasinstartupen Readly och under hösten tog konsulttjänsten Vakanta in 9 miljoner kronor från Aggregate Media.

Aggreate Media är även delägare i bland annat Billogram, Mathem, Compricer och MrGreen.  

Jacob Bergström, ägare och vd för Pen Store, säger att den media Aggregate tillför i kombination med erfarenheten av e-handel och tillväxtbolag ger bolaget goda förutsättningar för att fortsätta växa.

“Det är nu dags att ta ytterligare ett kliv och en naturlig del i detta är att fokusera mer på marknadsföringen”, säger Bergström i ett pressmeddelande.

G Group driver Pen Store och i bolagets årsredovisning framgår det att nettoomsättningen landade på runt 19,2 miljoner vid räkenskapsåret som avslutades april 2016. Det är en ökning på runt 10 miljoner jämfört med samma period förgående år.

Fredrik Wincrantz, Investment Manager på Aggregate Media, menar i sin tur att Pen Store befinner sig i en spännande fas där man ser goda tillväxtmöjligheter i en stark e-handel kombinerat med fysisk butik.

Läs mer