Hoppade av gymnasiet för att driva e-handel – nu spränger Ridestore 100-miljonersvallen

Breakit - Hoppade av gymnasiet för att driva e-handel – nu spränger Ridestore 100-miljonersvallen
Linus Hellberg (t.v.) och Emil Hellberg (t.h.). Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Nu väntar Europa-expansion för Trollhättans e-handelskungar, bröderna Linus och Emil Hellberg.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Ridestore har i smyg seglat upp som en av Svergies 100 största e-handlare. Bolaget, som startades av brödraparet Linus och Emil Hellberg, har tuffat på i 11 år och förra året gick man för första gången över 100 miljoner kronor i omsättning.

Linus Hellberg är entreprenör ända in i ryggmärgen. När han behövde pengar i tonåren ställde han sig inte i kassan på Ica - istället startade han sitt eget företag.

2001, bara 13 år gammal, började han bygga egna datorer och sälja dem på Blocket.

“Vi har alltid hållit på med motorsport i familjen och då körde jag mycket gokart. Det kostar några hundra tusen att utöva sporten och det var inget farsan betalade. Då fick man bli kreativ så han startade ett bolag i sitt namn åt mig så jag kunde sälja datorerna”, säger Linus Hellberg.

Sakta flyttades intresset från gokart över till motocross. Samtidigt som han själv körde kunde han följa proffsen i USA på tv.

När han och hans bror Emil Hellberg skulle få tag på utrustning fanns inga svenska e-handlare. De beställde istället prylarna från USA.

“Det fanns ingen som sålde de amerikanska märkena i Sverige då. Polarna var imponerade så jag beställde hem lite mer grejer och sålde det på banorna”, säger Linus Hellberg.

Ordet spred sig snabbt och allt fler ordrar kom in. Han bestämde sig för att sätta upp en nätbutik där han kunde kränga grejerna och lånade ett rum i föräldrahemmet som kontor. Efter ett år började bolaget få in flera ordrar varje dag. Linus Hellberg valde att ta klivet fullt ut. 1,5 år in på gymnasiet hoppade han av och lade all sin tid på företaget. Med sig på tåget fick han storebror Emil.

“Vi hade sparat ihop 50.000 kronor på de affärer vi gjort så vi beställde hem ordentligt med prylar och satsade”, säger Linus Hellberg.

Varför blev det e-handel?

“Det kändes väldigt naturligt att göra så. Man var 16 år och hade inte en krona. Att hyra en butikslokal fanns inte på kartan. Istället beställde vi varor när ordrarna kom in.”

11 år har passerat sedan aktiebolaget upprättades. Bolaget har haft god – men inte extrem –tillväxt, med en liten vinst varje år. Allt har återinvesterats eller sparats upp i kassan. Någon vinstutdelning är det inte tal om än.

Ridestore är något av en antites till den klassiska bilden av ett startupbolag, där man ofta tar in tiotals miljoner kronor i riskkapital och spelar högt med stora förluster i flera år innan man vänder till vinst.

“Vi har snackat om att ta in riskkapital men det känns som vi vill göra vår egen grej och finansiera oss själva. Vi har inte bråttom. Vi har hållit på i 11 år och det känns som att det precis har börjat”, säger Linus Hellberg.

Bolagets tillväxt har varit organisk i ordets rätta bemärkelse. Enligt Linus Hellberg lägger Ridestore nästan inga pengar på marknadsföring. Istället sprider sig bolagets goda rykte från kund till kund.

“Många ser service som en kostnad, vi ser det som vår marknadsföring. De första kunderna var min vänner och vi har utvecklat det därifrån. Nu har vi en halv miljon kompisar på Facebook”, säger han och fortsätter:

“Vi har en chatt på sidan och i appen som har öppet fram till 11 varje dag. Där kan man logga in som kund och bara hänga med oss ett tag. Man behöver inte ha en fråga utan man kan bara snacka lite skate. Eller om man letar efter något vi inte har så länkar vi till en konkurrent och hjälper dem med att köpa där.”

Han medger att det kanske inte är den mest effektiva vägen att bygga upp en stor affär. För att förklara tar han ett exempel från bolagets lansering i Tyskland 2015.

“Första halvåret var det stendött men det började med en kund. Det handlar om att få den personen att känna sig som en kung. När vi har levererat varorna hör vi av oss och kollar om allt passar och om det är något vi kan hjälpa till med. Det är samma modell som vi kört från början men med bättre system och mer kunskap går det såklart snabbare”, säger Linus Hellberg.

Trots den långsamma och kärleksfulla modellen menar Linus Hellberg att det nu är dukat för snabbare expansion. Bolaget har redan försäljning i hela Skandinavien och Tyskland.

“Vi ser att det har svarat riktigt bra i Tyskland. Det ser ut att kunna bli vår största marknad inom ett år. Nu ska vi satsa på att skala ut detta i Europa. Om några månader blir det Frankrike, Italien, Österrike och Schweiz också”, säger Linus Hellberg.

Som vanligt är det tillväxt med stadig lönsamhet som gäller – i varje land.

Läs fler artiklar
LÄS MER