Sök

Annonssamarbete med Payer

9 viktiga trender för framtidens betalningar

Markus Jansson, produktchef på Payer.

Breakit

Breakit

Hur vi tar betalt av varandra har förändrats konstant över historiens gång, men det har aldrig gått så fort framåt som i dag. Här är nio trender att hålla koll på.

Att framtidens betalningar är digitala och i allt högre utsträckning sker med mobila enheter är ingen nyhetsbomb. I ljuset av detta finns dessutom ett antal spännande trender som påverkar företagens konkurrenskraft, kassaflöden och kundrelationer. Markus Jansson är produktchef på Payer, här guidar han dig genom framtidens smarta betallösningar:

1. B2B-handeln på nätet exploderar

"E-handeln mellan företag (B2B) växer så att det knakar. Experter inom området förutspår att B2B-handeln på nätet inom ett par år kommer vara dubbelt så stor som B2C-handeln och omsätta närmare 12 biljoner dollar kring år 2020. Kunder som är vana att e-handla enkelt privat vill ha liknande upplevelse när de handlar i arbetet. Samtidigt finns kundspecifika behov och flöden, vilket kräver en flexibel och anpassningsbar lösning. B2B-företagen måste därför bli bättre på att följa med i den digitala utvecklingen för att vara konkurrenskraftiga."

2. Relationer är viktigare än någonsin

”Med digitaliseringen följer oron för att relationer ska påverkas med mindre personlig kontakt. Relationen mellan säljare och köpare blir därför ännu viktigare i framtiden, framförallt när det finns några få e-handelsjättar som vill knipa kunderna."

3. Ett klick över hela världen

”Globala betallösningar som Masterpass underlättar och säkrar köpprocessen för den internationella e-handeln. Kort- och leveransuppgifter lagras i en digital plånbok som ges ut av bankerna och som dessutom kommer kunna kopplas mot Microsoft Wallet, Android Pay och Samsung Pay. Eftersom uppgifterna redan finns i plånboken kan köpprocessen skalas ner till endast ett par sekunder. Kort är ännu det dominerande betalsättet inom e-handel och genom att förenkla detta betalsätt med hjälp av digitala plånböcker som Masterpass minskar antalet avbrutna kortköp."

4. Genvägar i e-handeln

"Enklare betallösningar innebär att allt fler aktörer kommer vilja ligga så långt framme i e-handelsprocessen som möjligt. Vänder vi blickarna över Atlanten ser vi redan ett skifte där flera expressknappar ligger före kassan. I nästa steg kommer betalningarna automatiseras helt, vilket redan sker i vissa butiker, appar, digitala tjänster och många marknadsplatser."

5. Finger och fejs istället för lösenord

"Biometrik kommer ersätta lösenord i allt större utsträckning. Precis som fingeravtryck integrerats i App Store de senaste åren kommer även ansiktsigenkänning bli en vanlig del av shoppingupplevelsen på många ställen. Röststyrning är på gång, och teknikbolag världen över jobbar med att ta fram nya säkerhetslösningar som känner igen dig genom hur du beter dig vid datorn."

6. ”Hej Siri, betala Jonas fyrahundra kronor”

"Röststyrning av transaktioner växer sig allt starkare. Bland annat har Apple lanserat möjligheten att be Siri betala – och ta betalt. Royal Bank of Canada har nyligen lanserat möjligheten att sköta privata banköverföringar med hjälp av Siri. Även bankutmanande appar som Monzo och Square Cash stödjer Siri för snabba överföringar med hjälp av röst och fingeravtryck."

7. Kontaktlöst med olika enheter

"Det har tagit längre tid i Sverige, men kontaktlösa betalningar väntas explodera under de kommande åren. Det är inte bara mobiltelefoner och kontokort som kan användas för att genomföra betalningarna – klockor, armband och ringar kommer att agera plånbok, och i branschen pratar man mycket om 'connected commerce' just nu. Även om implantat av chip i handen kan låta hemskt så ser även detta ut att bli allt vanligare."

8. Osynliga betalningar

"Amazon testar det redan, och fler lär följa. Gå in i en butik, lägg varorna i korgen och promenera ut igen med din kasse. Transaktionen sköts i det dolda vilket ofta relaterar till det omdiskuterade fenomenet 'contextual payments'. Tekniken är inget större hinder, kanske det snarare tar tid att ändra beteendet?"

9. Nya direktiv träder i kraft

"I januari 2018 träder det nya betaltjänstdirektivet PSD2 i kraft där ett av kraven rör stark autentisering samt öppnar upp för innovativa tjänster inom betalningar och andra fintech-tjänster. Bland annat finns nu möjligheter för fler aktörer att utmana mobila betaltjänster såsom Swish och Mobile Pay. En av utmanarna är Masterpass som uppfyller krav från PSD2 genom användandet av Mobilt BankID."

Det här är en sponsrad artikel från Payer, som levererar säkra och hållbara betalningar för digital handel. Payer erbjuder betaltjänster såsom Masterpass, kortbetalning, direktbanksbetalning, faktura, fakturaköp, delbetalning och Swish. Alla betalsätt i en och samma lösning, både för B2C & B2B.

Läs mer om Payers betallösningar här!

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer