Sök

Här är svenskarna som bygger egna barn-tv-imperium – på Youtube

Mediepodden

Emanuel Karlsten ser en industri växa fram i kölvattnet av "Babblarna".

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

De är nästan helt anonyma, men deras videos är som ett glimrande knark för dina barn. Bakom hoppande blubbar, talande apor och barn i lekland står svenska kreatörer som var för sig skapat egna barn-tv-imperium.
Och tjänar miljoner.

Mediepodden har kartlagt de tre av de mest inflytelserika kreatörerna i Sverige.

De flesta med småbarn känner till Babblarna. Anneli Tisell har under många år kämpat hårt med sitt koncept som i första hand riktar sig till barn med talsvårigheter. Men de färglada blubbarna Diddi, Dadda och Bobbo, råkade också bli älskade av barn i de allra yngsta åldrarna. De första youtube-klippen laddades upp för sex år sedan och älskas av barn. Resultatet är svindlande: 18 miljoner visningar på “Första låten” och ett annat klipp, med sex Babblarna-låtar i rad, har 40 miljoner visningar. 

Med en helsvensk publik.
Det innebär att det är ett av de mest tittade klippen någonsin i Sverige.

2015 kunde Tisells företag Hatten education AB redovisa en omsättning på 10 miljoner kronor, men för första gången också ett ganska hyfsat resultat: 829 000 kronor. Det beror i grunden på många års hårt slit där youtubeklippen varit bärande. För Tisell har inte tjänat pengar på Youtube, utan kringförsäljningen. De senaste åren har hon sålt licenser till att göra mjukisdjur av Babblarna och sålt böcker - mycket böcker! Bara under 2016 har Babblarna sålt 150 000 exemplar! Vi berättar mer om detta i Mediepodden.

Den andra barntevekungen är Tomas Hellberg. Linköpingsbon råkade publicera klipp öppet på när hans barn lekte på olika lekland. Klippen var helt okommenterade och syftade mest till att släkt och vänner skulle se vad han och barnen gjorde. Men snart upptäckte han hur hela världen ville leka med hans barn. Han laddade upp fler och fler klipp, försökte lära sig vad som fungerade. Snart hade Hellberg miljontals visningar på klippen och under 2016 beslutade han sig för att ta tjänstledigt från jobbet som mjukvaru-utvecklare och jobba heltid med sin nya kanal: Family playlab. Resultatet? 1,2 miljoner prenumeranter. Och under mars månad räknar han med att passera totalt 1 miljard visningar på sina klipp. Kanalens största klipp har 250 miljoner visningar och hans aktiebolag hade 2015 en omsättning på 1,5 miljoner med en vinstmarginal på nästan 60 procent.

I Mediepodden har vi pratat med Tomas Hellberg och han delger sina insikter kring hur han tagit sin position och hur han ska ta det vidare.

Men störst av alla är doldisen Johan Leikvik. Som aldrig tidigare framträtt i media, men vars verk är enormt stora. Under sin pappaledighet publicerade han en ganska dåligt animerad video där en apa sjunger alfabetssången på svenska. Det blev enormt och är fortfarande ett av hans kanal “Busigt lärande”:s största med över sju miljoner visningar. Leikvik fortsatte att publicera liknande klipp: Björnar och får sjöng kända barnvisor, och fick miljontals visningar. Men Leikvik insåg att han kunde ta det ett steg längre. Så han gjorde nischade kanaler för varje dominerande språk i världen. Exakt samma innehåll, men nu publicerades abc-sången på portugisiska, spanska, ryska, danska. Totalt 13 kanaler ingår i hans barnteve-imperium. Resultatet? 2016 omsatte han 6,9 miljoner kronor och hade en vinstmarginal på 46 procent. En sexdubbling mot året innan.

Vi analyserar det här djupare, i Mediepodden: Hur kan dessa kanaler ha en så dominerande position, vad är det som fungerar för barn på Youtube och vad händer nu?

Lyssna genom Itunes podcaster, Acast eller här nedan:

 

Läs mer