Breakit - Nykomlingen Storebadge tar upp kampen mot Trustpilot och Reco
Kollage: Pressbilder Storeboard

Nykomlingen Storebadge tar upp kampen mot Trustpilot och Reco

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
21 maj 2015, kl 16:01

Kundomdömessajten Storebadge har funnits i drygt två månader. Nu inleder man ett samarbete med Nordens största e-handelssystem Jetshop.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
21 maj 2015, kl 16:01

Johan Frykendahl är medgrundare och vd för Storebadge. Han berättar att det nya samarbetet kommer att göra det enklare och snabbare för Jetshops kunder att komma igång med deras tjänst.

“Det här samarbetet gör att vi tar bort den tekniska tröskeln. Våra kunders system måste integreras med vårt för att tjänsten ska fungera och allt det tar Jetshop hand om”, säger Johan Frykendal.

Storebadge ger de nätbutiker som använder dem möjlighet att ta emot kundomdömen samt ha deras logga på sajten som en bekräftelse på att de har förbundit sig att följa deras regler.

Upplägget påminner mycket om de mer välkända konkurrenterna Trustpilot och Reco.

“Trustpilot är den vi tittar på mest som har en internationell strategi”, säger Johan Frykendal.

Samtidigt hävdar han att Storebadge skiljer sig från sina konkurrenter när det gäller vilka funktioner som de erbjuder.

“Den som vill lämna en recension behöver inte registrera sig för det. Vi integrerar kundens system med vårt så vi får information om våra kunders kunder direkt”, berättar Johan Frykendal.

Tillsammans med möjligheten för e-handlarna att själva bestämma tidpunkt för när mejl med förfrågan om recension ska gå ut säger Johan Frykendal att de får in fler kundomdömen. E-handelsbolagen kan se till att kunderna får en inbjudan att recensera först när varorna hunnit fram och slipper recensioner som “jag har inte fått varan”.  

I dag får Storebadge in fyra till fem kundomdömen per hundra ordrar.

“Det är ganska mycket. Det skiljer sig lite beroende på vilken typ av kunder det är också. De som har unga kunder som är vana att skriva på nätet får in fler än de som inte har det”, säger Johan Frykendal.

Så småningom ska företaget även erbjuda en tjänst för att översätta kundomdömen från ett språk till ett annat.

“Om du har Sverige som huvudmarknad, men ska börja sälja till Norge kan det ta tid att få in kundomdömen. Då ska du kunna översätta de svenska kundomdömena till norska”, förklara Johan Frykendal.

Storebadge är efter två månader på marknaden ett av de mindre bolagen som ägnar sig åt kundrecensioner. Hittills har Storebadge enligt egen uppgift ett tjugotal kunder att jämföra med Recos dryga 40 och Trustpilots hundratals. Men Johan Frykendal säger att de satsar framåt. Samarbetet med Jetshop är det första av en rad sammarbeten med nordiska e-handelsplattformar som Storebadge hoppas rulla ut under året. Senare vill de också satsa på länder utanför Norden och då kan det bli aktuellt att ta in kapital

“Det kommer nog att ske även om det inte är fråga om det just nu. Vi får titta på när vi går utanför Sverige”, säger Johan Frykendal.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel