Bryter sig loss från mediejätten – köper loss växande adtech-bolag

Breakit - Bryter sig loss från mediejätten – köper loss växande adtech-bolag
Hanna Konyi är vd för Mkt Media, som bryter sig loss från mediejättarna. Foto: Pressbild.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Hanna Konyi gör helt om. Tillsammans med sina kollegor köper hon loss Mkt Media.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Med målgruppstjänsten Brain Data Market skulle Mkt Media ta upp kampen med Facebook och Google. Det digitala utvecklingsbolaget, grundat 2006, var då ägt av mediebolagen Mittmedia, Stampen, EK Koncernen, VK Press, Lidköpings Press och Norran.

”Vi tror inte på att ett enda bolag ska äga en sådan här tjänst. Vi bygger den tillsammans för att kunna ta upp kampen inom datadriven annonsering med Facebook och Google”, sade vd:n Hanna Konyi till Dagens Media i våras. 

Knappt ett år senare har ledningen – Hanna Konyi, Fredrik Bergström, Tomas Niklasson och Martin Bergqvist – kommit till en diametralt motsatt slutsats.

De köper loss bolaget från mediehusen och ska framöver driva Mkt Media i egen regi. 

”Mediehusen som grundat Mkt Media har fullt fokus på sin egen lönsamhet och deras investeringar sker primärt på egna och befintliga produkter. Det är därför naturligt att Mkt Media drivs vidare med full frihet och kraft – vår senaste satsning kräver oberoende och handlingsfrihet”, säger Hanna Konyi i ett pressmeddelande. 

Denna satsning är alltså Brain Data Market. Enkelt beskrivet ger produkten annonsörer möjlighet att styra sina digitala annonser utifrån detaljerad målgruppsdata. 

Mkt Media omsatte 44,4 miljoner kronor under 2015 och redovisade ett nollresultat.

Adtech är ett område som det görs stora satsningar inom. Dock finns orosmoln i form av det ökande användadet av annonsblockerare.

Läs fler artiklar
LÄS MER