Så mycket kostar de 99 dyraste sökorden på Google Adwords i Sverige

Breakit - Så mycket kostar de 99 dyraste sökorden på Google Adwords i Sverige
T.h: Christian Rudolf, grundare Topdog. Foto: TT och pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vilka är de dyraste sökorden på Google i Sverige? Breakit har tagit del av en ny analys som kartlägger vilka ord som kostar mest att köpa.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Sökmotormarknaden i Sverige omsatte över 4,5 miljarder kronor 2015 enligt mätinstitutet IRM. Störst av aktörerna på marknaden är naturligtvis giganten Google, som drar in stora summor på att sälja svenska sökord.

Kortfattat fungerar det som så att företag betalar för att dyka upp i Googles sökfält när potentiella kunder söker på specifika ord och formuleringar.

Vilka ord som kostar mest är inget som Google själva går ut med. Men nu har sökoptimeringsbolaget Topdog tillsammans med analysföretaget Semrush gjort en stor sammanställning och vaskat fram de 99 orden och ordkombinationerna som, enligt deras analys, är dyrast på Google i Sverige.

“Vad vi vet är det första gången det här görs i Sverige. Det beror framförallt på att det är ett väldigt krävande arbete om man inte har en stor databas som Semrush har”, säger Christian Rudolf, grundare av Topdog.

Något förvånande är det ordkombinationen “Begravningsbyrå Göteborg” som är dyrast med hela 465 kronor per klick.

Christian Rudolf tycker att det är intressant att begravningsbranschen köper söktrafik för så dyra pengar – hela 8 av söktermerna på topplistan är relaterade till begravningar. 

“Begravningar kan kosta upp mot 40-50.000 kronor. Samtidigt är det något som folk inte gillar att tänka på och bli påminda om. Det måste vara en ohyggligt svår bransch att skapa kundrelationer inom. Då kan det vara lättare att lägga mycket pengar på söktrafik”, säger Christian Rudolf.

I övrigt domineras listan av finansbolag. Så mycket som 85 av orden på listan har kopplingar till olika finansiella tjänster, så som lån och fakturor.

Den siffran förvånar däremot inte Christian Rudolf nämnvärt.

“Vi vet redan att fintech är hett. Det är en bransch med hård konkurrens där det samtidigt är väldigt högt långsiktigt värde på en ny kund. Dessutom är det något som många tycker är tråkigt och säkert gärna googlar fram utan att leta så hemskt mycket aktivt”, säger Christian Rudolf.

Det mest överraskande enligt Christian Rudolf är istället att det är så pass få söktermer relaterade till företagstjänster på listan.

“Tar man en så enkel sak som rekrytering så lägger bolagen stora summor bara på att hitta sökande. Kan man få en lead genom söktrafik borde det vara värt minst 1000 kronor för dem”, säger han.

Att en sökterm kostar mycket i Google Adwords, behöver dock inte hänga ihop med att den är särskilt populär att söka efter. Christian Rudolf menar exempelvis att det sannolikt är stor konkurrens om olika sökord inom e-handeln men att marginalerna gör att man aldrig når upp i samma summor.

“Tar man ett lite obskyrt sökord som ‘osthyvel’ kan jag inte tänka mig att det kostar mer än ett par kronor per klick. Det beror nog också på att det finns en annan benägenhet att klicka runt när man shoppar den typen av grejer. Det är inte lika jobbigt som att hitta rätt lånevillkor”, säger han.

Topdog och Semrushs sammanställning baseras på en databas med 11 miljoner ord och ordkombinationer och baseras på resultat från sommaren 2016. Christian Rudolf menar dock att utvecklingen sedan dess sannolikt inte är särskilt stor.

Dyra-sokord-adwords.png

Bildkälla: Topdog.

Nyfiken på hur mycket man tjänar som anställd på Google i Sverige? Och hur mycket skatt Google betalar i Sverige? Läs vår stora genomgång här.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel