Sök

Växande ad-tech-bolag fyller på kassan med nya miljoner

Match 2 One (match2one)

Teamet bakom Match2One. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Match2One vill demokratisera handeln med annonser på nätet.

Ad-tech-bolaget Match2One klev i våras in i Stings inkubatorsprogram. Målet för uppstickaren är att ”demokratisera automatiserad handel av digitala annonsutrymmen”. 

Sedan tidigare har Match2One tagit in sex miljoner kronor i riskkapital. Nu har man gjort klart med ytterligare finansiering. 

Bo Mattsson, Johan Sahlstrand och Lars Lindgren med flera trycker in 3 miljoner kronor i Match2One.

”Vi vill öka tillväxttakten för att stärka vår position på den ständigt föränderliga ad-tech-marknaden”, säger vd:n och medgrundaren Mikael Kreuger i ett pressmeddelande. 

Många stora annonsörer har börjat styra om sina digitala medieinvesteringar mot programmatic, alltså automatiserade annonsköp på nätet. Mediebyråjättarna och de stora mediebolagen har sedan ett par år tillbaka egna plattformar för programmatiska köp. De sväljer en stor del av marknaden. 

Match2One menar att mindre annonsörer stängs ute, då vissa konkurrerande plattformar kräver en hög minimuminvestering samt bygger på långa kontrakt. 

”Programmatic är fortfarande svårt och otillgängligt för många, och det vill vi ändra på”, säger Mikael Kreuger.

Läs mer