Storegate fyller på kassan – ska slåss mot Google och Dropbox

Breakit - Storegate fyller på kassan – ska slåss mot Google och Dropbox
Bertil Hedén (grundare) Torbjörn Lindkvist (grundare) och Matz Karlsson, vd för Storegate.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Storegate tar upp kampen om företagens molnlagring. Nu kliver Aggregate Media in som delägare.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Både företag och privatpersoner nyttjar i allt större utsträckning molntjänster för att hantera sin digitala lagring. Bolag som Google och Microsoft har sedan länge egna lösningar, liksom Dropbox. 

Den svenska utmanaren Storegate har tagit på sig den grannlaga uppgiften att konkurrera med dessa techjättar. Vapnet stavas ”gränslöst svenskt”. 

Bakom den något paradoxala devisen finns en tjänst som ska erbjuda en flexibel mobil lagringslösning i Sverige, under svensk lag och med svensk support.

Det ska garantera kundernas integritet, enligt Storegate. 

För att kunna ta en större tugga av marknaden gör bolaget, grundat av Bertil Hedén och Torbjörn Lindkvist, en nyemission där Aggregate Media blir delägare.

"Vi behöver egentligen inte kapital för att utveckla tjänsten. Det här är en ren mediebudget för oss nu när vi fokuserar mer på att sälja under vårt eget varumärke", säger vd:n Matz Karlsson till Breakit. 

Aggregate Media går inte in med reda pengar. Motprestationen är, som vanligt, reklamutrymme i tidningar, tv, på internet och via utomhusreklam. ­

Bolaget har under året investerat i startups som Last Grab  och Vakanta. Storegate blir nu ett av Aggregate Medias kärninnehav. 

Storegate har funnits sedan 2002 men har framförallt levererat sina tjänster under andra varumärken. Till exempel har man levererat mjukvaran bakom IT-jätten Vismas backuptjänst i Sverige.

Hittills har företaget tagit in ungefär 35 miljoner kronor i riskkapital.

Bland de tidigare investerarna finns bland andra Industrifonden och T-bolaget, som IT-profilerna Petter och Henrik Wingstrand ligger bakom. 

2015 året omsatte Storegate drygt 17 miljoner kronor, och gjorde en mindre förlust.

Nu ska bolaget ”utmana de stora amerikanska aktörerna om företagsmarknaden i Sverige på allvar”.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel