Tuktuk-taxin Bzzt stärker kassan - och planerar crowdfunding

Breakit - Tuktuk-taxin Bzzt stärker kassan - och planerar crowdfunding
Bzzt taxipoddar kör i nuläget på gatorna i Göteborg. I april 2017 lanseras tjänsten i Stockholm. Foto: Press.
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

I april kommer Niklas Zennströms el-tuktuks rulla på gatorna i Stockholm genom taxibolaget Bzzt - som nu tar in nytt kapital inför lanseringen i huvudstaden.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Det har stormat kring taxibranschen det senaste halvåret sedan Uber pop lade ner verksamheten i Sverige. Då hade en rad förare dömts till böter för olaga taxiverksamhet.

Parallellt med det har regeringens taxiutredning pågått, som presenterades under onsdagen. Redan i förväg hade det dock läckt ut att samåkning av den typen som Uber pop ägnade sig åt inte skulle bli laglig.

Ett företag som inte behöver bry sig om det är det lilla taxibolaget Bzzt i Göteborg. I oktober kunde Breakit berätta att bolaget kommer runt taxilagstiftningen genom att köra med el-tuktuks istället för vanliga bilar. Något som även Uber fått upp ögonen för och som ledde till att de körde en testhelg ihop med Bzzt.

Nu förstärker Bzzt kassan inför en planerad Stockholms-lansering i april. I nuläget har bolaget tagit in nära 2 miljoner kronor från bland annat investeraren Oliver Molse, som förra året utsågs till Veckans Affärers yngsta supertalang. Investeringen sker genom Molses nybildade investeringsbolag Modelio equity.

När Breakit pratar med bolagets medgrundare Sven Wolf är han på väg till Stockholm för att träffa ytterligare investerare.

“Vi ser det som att den här rundan är klar nu, men vi planerar att ta in ytterligare pengar när vi skalar upp till våren”.

“Den här investeringen gör att vi kan jobba på i vinter. Vi kommer köpa in en ny flotta av taxipoddar. Målet är att få ut 50 stycken i Stockholm under nästa år. Utöver det kommer vi fortsätta att utveckla vårt bokningssystem och systemet som hanterar fordonsflottan så att man optimerar användningen av den”, säger han.

I samband med Stockholms-lanseringen kommer Bzzt även att dra igång en crowdfunding-kampanj (gräsrotsfinansiering) via Fundedbyme.

“Vi ser gärna att de som bor och verkar i staden också ska kunna få vara med som delägare i ett så här spännande koncept. Ju fler som hoppar på desto fler poddar kommer vi kunna rulla ut på gatorna, och desto större chans är det att vi kan hålla ett lägre pris”, säger Sven Wolf.

Elpoddarna som bolaget använder kommer från det svenska bolaget Clean motion, som bland annat har Niklas Zennström som investerare.

För Bzzt kostar varje el-tuktuk, komplett med Bzzt-inredning och design, 100.000 kronor att köpa in. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel