Veteraner startar renodlad podd-byrå: "Poddvärlden har växt"

Breakit - Veteraner startar renodlad podd-byrå: "Poddvärlden har växt"
Soundtellings medgrundare: (från vänster)Mohamed El Abed, Martin Johnson och (sittandes) Andres Moreno Foto: Evelyn del Carmen Orrego
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Tillsammans med Mohamed El Abed och Andres Moreno lanserar nu "Spår"-skaparen Martin Johnson poddbyrån Soundtelling.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Tanken har funnit där under en lång tid – att skapa en renodlad poddbyrå. Martin Johnson är en veteran inom poddvärlden och är en av skaparna av ljudstartupen Acast:s succépodd “Spår”.

Tillsammans med en annan poddveteran Mohamed El Abed, som står bakom podcasten "Klassresan" och Sveriges Radio podd "Ögonblicket", och Andres Moreno, tidigare konsult på Titan, lanserar trion nu poddbyrån Soundtelling – där den berättande podden ska få ta plats.

"För mig var det naturligt att starta en egen contentbyrå med fokus på storydriven podcast. Vi har tänkt länge på det här. Poddvärlden har växt och det finns i dag många lyssnare. Nu har vi kommit till en punkt där vi kände att ska man göra något så är det nu", säger Martin Johnson.

Med Soundtelling ska nu trion hjälpa olika företag, institutioner, mediebolag och organisationer att ta fram olika varumärkespoddar – främst berättande. Men vilka de ska inleda samarbeten med är inget Martin Johnson vill avslöja.

"Vi kommer att hålla alltifrån workshops och skapa pappersprodukt till att jobba fram ett fungerande koncept och hitta olika strategier för att lansera", säger Martin Johnson och tillägger:

"I många fall kommer vi att behöva undervisa våra kunder i hur det fungerar. Allt är meningslöst om man inte har ett genomtänkt koncept."

Soundtelling har än så länge växt organiskt och några planer på att ta in några investerare finns inte.

Vilka distrubitionskanaler trion kommer att vilja använda är inte bestämt än, faktorer som spelar in är vem kunden är och hur uppdraget ser ut. 

Varför kommer ni att lyckas?

"I poddvärlden är det den starkaste som vinner. Det är de starkaste aktörerna som kommer att stå för kvalitetssäkringen. När folk får veta att vi står bakom podden kommer de att veta att vi står för kvalité", säger Martin Johnson.

Martin Johnson producerade den populära podcasten "Spår" som tar upp olösta rättsfall. Podden var exklusivt framtagen av Acast, men är dock inte låst bakom en betalvägg.

Hur Martin ser på exklusivitet i poddvärlden svarar han:

"Det finns olika försök att låsa in poddar bakom betalväggar trots att grundprincipen är att poddar ska vara gratis och tillgänglig för alla. Men om jag ska spekulera så tror jag att det kan gå om man erbjuder människor något som de inte kan förvänta sig. Men om man inte lyckas hålla det, så är det som att skjuta sig i foten."

Läs fler artiklar
LÄS MER