Appar som ersätter servitriser - är det framtiden på krogen?

Breakit - Appar som ersätter servitriser - är det framtiden på krogen?

FOTO: Press/Flickr/Kevin Phua

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Den svenska tapaskedjan Pinchos, som låter gästerna sköta all beställning via en app, ska växa till 15 restauranger i år. "Det är lite Ikea-tänk", säger delägaren Magnus Larsson.

Appen är utvecklad av Göteborgs-företaget Silent Order. Med den kan Pinchos gäster boka bord, beställa mat, få en push-notis när maten är klar samt betala måltiden.

Bolaget ska nu expandera och öppna fler egna restauranger samt ett tiotal som franschise.

Magnus Larsson räknar med att det finns 15 restauranger i kedjan vid årets slut, med en omsättning på cirka 170 miljoner kronor - och lönsamhet.

“Det kanske låter förmätet att göra den jämförelsen, men vi tycker att det är lite Ikea-tänk. Om vi kan få gästen att själv hantera beställningen och hämta sin mat så kan vi spara lite på serveringspersonalen. Det ska vi inte sticka under stol med", säger han.

Bolaget är inte ensamt om att försöka effektivisera beställning på restaurang. Den svenska startupen Waitress har till exempel tagit fram en app som krogar kan använda sig av för att effektivisera lunchbeställningar.

Pinchos är dock det enda svenska exemplet, i varje fall som vi på Breakit känner till, på en fysisk restaurangkedja som går all in på appbeställning.

"Det här gör det möjligt att gå och äta två tapas och ett glas och i princip kommer under hundra spänn. Det tror jag är mycket av framgången bakom konceptet. Det blir möjligt för vem som helst att hänga med ut även om man inte har så mycket pengar", säger Magnus Larsson.

Tekniken bakom appen är inte exklusiv för just Pinchos. Silent Orders plan är att fler krögare ska börja använda den för att effektivisera betalningar på restauranger och nattklubbar.

Magnus Larsson påpekar att Pinchos inte har tagit bort serveringspersonalen, även om kedjan kan spara in på personal tack vare appen.

"Våra belackare säger att det blir sämre service eftersom det blir färre fysiska möten med personalen. Vi ställer inte riktigt upp på det. Så som jag ser det ger det här en möjlighet för den krögare som vill det att låta personalen koncentrera sig på annat än själva beställningen", säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER