Sök

School Apply går som tåget - siktar på 90 miljoner i omsättning

School Apply

Daniel Bjarne. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den svenska sökmotorn för utlandsstudier omsätter cirka 9 miljoner kronor i år. Nästa år räknar bolaget med tio gånger så mycket. Nu överväger grundarna att öppna kontor i Sverige.

School Apply är en tjänst där studenter kan leta efter utbildningar i andra länder, och filtrera på exempelvis avgift, skolranking och geografisk plats.

Bolaget lanserade sin tjänst i januari, efter att ha tagit in riskkapital från bland andra Aviici-managern Ash Pournouri och Googles nordeuropeiska marknadschef Peter Jetzel.

Sedan lanseringen har School Apply, som siktar på att bli ett sorts Booking.com för utbildning, skrivit på avtal med 150 partnerskolor i världen.

“Det har gått fenomenalt bra, får man säga. Innan man lanserat någonting så har man alltid en uppfattning om att det finns ett vakuum på marknaden, men man vet ju inte. Nu har vi fått en bekräftelse på att efterfrågan finns där”, säger medgrundaren Daniel Bjarne.

Tjänsten förenklar för studenter, som kan skicka in en enda ansökan i stället för flera. Grundarna hade vid lanseringen en farhåga om att det skulle vara svårt att få universiteten att nappa - men enligt Daniel Bjarne har det gått lättare än väntat.

“Om du arbetar på till exempel University of Michigan och har 1000 studenter, och får i uppdrag av rektorn att rekrytera 200 till, så kan det vara rätt tufft. Vi hjälper skolorna att bygga sina varumärken i till exempel Mellanöstern och Afrika, och med att rekrytera studenterna”, säger Daniel Bjarne.

Affärsmodellen består av tre delar.

  • Skolor betalar för marknadsföring, till exempel sponsrade artiklar, på School Apply-sajten.
     
  • School Apply tar ut en avgift, vanligtvis 10 procent, av en skola när techbolaget förmedlar en betalande student.
     
  • Studenterna betalar en mindre avgift för att få söka via sajten.


Daniel Bjarne säger att omsättningen under 2016 blir cirka 1 miljon dollar, motsvarande ungefär 9 miljoner kronor. Målet för nästa år cirka 10 miljoner dollar, alltså 90 miljoner kronor.

“Vi fokuserar på länder där det finns ett stort flöde av studenter som läser utomlands, och där det är dålig transparens inom utbildning, till exempel Nigeria och Iran. Så den svenska marknaden är inte aktuell för oss. Däremot funderar vi på att öppna ett nytt kontor, där vi samlar ledningen, teknik-teamet och de som jobbar med marknadsföring, och då ligger Stockholm bra till”, säger Daniel Bjarne.

School Apply har för närvarande kontor i Dubai och USA.

Läs mer