Breakit - Skrotar Better Bloggers - startar nytt branschorgan för influencers

Skrotar Better Bloggers - startar nytt branschorgan för influencers

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
01 nov 2016, kl 12:12

Linda Hörnfeldt vill få Youtubers, Instagram-stjärnor och agenturer att enas under en gemensam flagg. Nu lägger hon ner sitt Better Bloggers - och startar Influencers of Sweden.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
01 nov 2016, kl 12:12

Bakom den nya organisationen Influencers of Sweden står Linda Hörnfeldt, som tidigare grundare Sveriges första yrkesnätverk för bloggare, Better Bloggers. Hon backas dessutom upp av två bloggprofiler, träningsbloggaren Sara Rönne och Clara "Underbara-Clara" Lidström, som tar plats i styrelsen.

“Det behövs en organisation som tar ett övergripande tag och ansvar för branschen,” säger Linda Hörnfeldt.

“Den platsen vill vi fylla och driva kreatörer, agenturer och byråer åt samma håll med ett etiskt, upplyst och schysst branschklimat i fokus."

Influencers of Swedens primära uppdrag kommer vara att utbilda sina medlemmar, som kan vara allt från Youtubers till Instagramprofiler, om rättigheter och skyldigheter som kreatörer och publicister. Dessutom vill man skapa debatt kring frågor som rör influencers.

Organisationen kommer att drivas som en ekonomisk förening där all vinst går tillbaka till medlemmarna.

“Det senaste året har frågan om smygreklam varit vilt debatterad i branschen, något som vi är väldigt engagerade i. Vi vill att det ska vara en kvalitetsstämpel att vara medlem i Influencers of Sweden - en garanti för affärsmannaskap och professionalism", säger Linda Hörnfeldt.

Clara Lidström kommenterar:

“Den nya tidens makthavare är influencern - vi har en genomslagskraft som är otroligt stark och i Sverige finns många spännande profiler,” säger hon.

Huruvida influencernätverk som Splay och United Influencers kommer att uppmana profilerna i sina stall till att ingå i branschorganisationen återstår att se.

"Jag planerar att under de kommande veckorna kontakta alla nätverk och diskutera hur vi tillsammans kan driva branschen framåt", säger Linda Hörnfeldt till Breakit.

Läs också: Bloggstjärnornas tips till företag: Undvik detta om ni vill samarbeta

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel