Sök

Last Grab får in 5 miljoner kronor – för att fylla landets restauranger

Aggregate mediaLast Grab

Foto: Pressblid.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Riskkapitalbolaget Aggregate media och en hemlig affärsängel kliver in i bokningsbolaget Last Grab.

Bokningsappen Last Grab låter användarna göra sista minuten-bokningar när de ska gå ut och äta.

Tanken är att göra det lättare för restauranger att fylla tomma platser genom att erbjuda rabatter i appen för att locka till sig användare som är redo för en måltid.

Breakit rapporterade om bolaget för drygt ett år sedan i samband med den första lanseringen. Då hade bland annat restauranggruppen F12 med sina restauranger i appen.

Men mycket har hänt sedan dess. 

“Vi hann köra i en månad med betaversionen innan vi märkte att vi var helt ute och cyklade”, säger grundaren Stefan Stjepanovic.

Till en början hade bolaget skapat ett helt eget bokningssystem för restaurangerna som var kopplade till appen. Det gjorde att restaurangerna var tvungna att använda sig av två parallella bokningssystem: Ett för sista minuterbokningarna i Last Grab och ett för de vanliga bokningarna.

Upplägget fungerade inte för restaurangerna, vilket nu fått Last Grab att lägga om strategin och börja jobba mot befintliga bokningssystem.

“Vi fick väldigt bra respons från Book a Table och Caspeco som är två av de största. Vi har lagt hela vintern och våren på utveckling och nu har vi en app som vi känner är en fullvärdig version”, säger Stefan Stjepanovic.

Bolaget har sedan dess landat samarbeten med en rad andra restauranger i Stockholm. Totalt handlar det om 120-130 restauranger som anslutit till tjänsten. Med den nya appen har bolaget 30.000 aktiva användare i månaden och en konverteringsgrad på 20 procent, enligt bolaget.

Det innebär alltså att vart femte appbesök leder till en bokning.

Samarbetet med F12-gruppen har däremot runnit ut i sanden eftersom Last Grab ännu inte har skapat en integration för gruppens bokningssystem. 

Men Last Grab vill växa mer. Breakit kan nu berätta att bolaget har fått backning av Aggregate media för att marknadsföra sin app. Istället för att skjuta in pengar direkt byter Aggregate media aktier mot annonsplatser åt bolaget. 

Att marknadsföra en matapp är däremot lättare sagt än gjort, menar Stefan Stjepanovic.

“Det är lätt hänt att vi blir ihopblandade med andra matrelaterade appar som Wolt eller Foodora. Det händer väldigt mycket i just den här branschen nu. Dessutom ser alla matstartups annonser väldigt lika ut. Det är någon form av mat och en bild på en app”, säger han.

Utöver Aggregate media har Last Grab även fått in en ny, hemlig affärsängel. Totalt tar bolaget in 5 miljoner kronor.

“Det är en person med väldigt brett nätverk, särskilt inom restaurangbranschen. Det var ett startegiskt beslut att ta in den här personen i ägarkretsen”, säger Stefan Stjepanovic.

Läs mer