Hundratals miljoner kronor gick upp i rök - nu tar Ola Ahlvarsson revansch

Breakit - Hundratals miljoner kronor gick upp i rök - nu tar Ola Ahlvarsson revansch
FOTO: STEFAN LUNDELL
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Med egna dyrköpta erfarenheter från IT-kraschen i ryggsäcken har entreprenören Ola Ahlvarsson i tysthet byggt upp ett nytt digitalt bolagsimperium.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

”Kalla det inte en comeback, jag har gjort samma sak hela tiden”, säger Ola Ahlvarsson.

Men runt milleniumskiftet var han i alla fall på ett helt annat sätt i rampljuset jämfört med idag. Tillsammans med bland andra Jack Ma, mannen bakom den kinesiska e-handelsjätten Alibaba och Googlegrundaren Larry Page utsågs han till en av framtidens ledare och bjöds in till toppmötet i Davos.

Samtidigt rullade han ut cd-försäljaren Boxman på världsmarknaden. Boxman var då ett av Europas hetaste e-handelsföretag värderat till flera miljarder kronor och Ola Ahlvarsson sparkade, som den gamla kickboxare han också var, kaxigt mot kameran på prestigetidningen Veckans Affärers omslag.

På pappret var hans aktier i Boxman och riskkapitalbolaget Result, som han också dragit igång, värda hundratals miljoner kronor. Men det var pengar som snabbt gick upp i rök när bubblan sprack och Ola Ahlvarsson försattes i en knivig situation.

”Vi i Result var delägare i 40 bolag som samtliga 'bara' behövde göra en finansieringsrunda till och det i ett läge då allt kapital bara försvann, det var riktigt tufft”, säger Ola Ahlvarsson.

I oktober 2000 gick Boxman i konkurs. När också Result gick på knäna var det många som räknade ut Ola Ahlvarsson ekonomiskt. Men även om läget var pressat var han aldrig riktigt orolig för egen del.

”Nej, det gick att reda ut situationen och Result är ett av de få bolagen från dotcomboomen som finns kvar och gör samma sak som på den tiden. Egentligen har jag fortsatt att jobba utifrån samma idé även efter det att marknaden kollapsade 2001”, säger Ola Ahlvarsson och fortsätter:

”Vi lärde oss den hårda vägen att bolagsbyggande inte är ett 100-meterslopp med hajp och kortsiktiga finansiella drömmar utan ett marathon där det viktigaste är att bygga långsiktigt”.

Grundfilosofin bakom Ahlvarssons bolagssfär är idén om att digitaliseringen på ett fundamentalt sätt förändrar förutsättningarna för hela näringslivet. Och att det sker med en rasande fart.

”Digital utveckling bygger på att teknologier utvecklas exponentiellt. I början går det långsamt men sedan blir ökningen större och större. Jag övertygad om att vi i framtiden kommer lösa många av dagens största problem med teknologi. Vi kommer nog inte ha vare sig något energiproblem eller brist på mat. Däremot kommer vi ha andra problem. Kanske 70 procent av dagens jobb kommer att försvinna eller förändras”, säger Ola Ahlvarsson och fortsätter:

”Därför är det superviktigt att det byggs många nya spännande bolag som kan skapa jobb och välfärd”.

Han har efter it-kraschen i början av 2000-talet lite under radarn skapat ett eget ekosystem för innovation och bolagsbyggande bestående av konferensdelen Sime, konsultbolaget Result och innovationshuset Epicenter.

”Via Sime får vi ett fantastiskt bra inflöde av spännande människor och idéer. Result hjälper snabbväxande bolag att växa ännu snabbare, ofta via en internationalisering, och Epicenter blir en fysisk mötesplats för många bolag i digitaliseringen, både storföretag som vill bygga entreprenörsprojekt och snabbväxande startups”, säger Ola Ahlvarsson och konkretiserar med ett av sina bolag, Sellbranch, som jobbar med programmatic, ävan kallat automatiserade annonsköp.

”Via Sime såg vi för flera år sedan att det här var en sektor som skulle växa snabbt. Vi startade bolaget inom Result och idag sitter Sellbranch i Epicenters lokaler”, säger Ola Ahlvarsson som räknar med att bolagets omsättning i år kommer att gå från 40 till 100 miljoner kronor.

”Schweiziska Swisscom köpte tidigare i våras 60 procent av Sellbranch och vi kommer sannolikt sälja resten inom några år. Sellbranch är ett bra exempel på företag som vi skapat och byggt upp från grunden”, säger han.

Ett annat portföljbolag som Ola Ahlvarssons grundat och som har utvecklats riktigt bra är dataspelet Star Stable. Spelet, som går ut på att användaren rider runt i en fiktiv värld, har blivit en riktig hit bland unga tjejer och har idag flera miljoner användare.

Redan idag omsätter bolaget runt 100 miljoner kronor på årsbasis och redan 2016 räknar Ola Ahlvarsson med att försäljningen ska vara en kvarts miljard kronor.

”Vi har goda marginaler och här är jag övertygad om att vi redan skapat ett miljardföretag. Det ska bli otroligt spännande att följa Star Stables utveckling de närmaste åren”, säger Ola Ahlvarsson.

Trots att han på nära håll själv upplevt när en uppblåst finansiell bubbla spruckit är Ola Ahlvarsson inte orolig för att vi återigen befinner oss i något som efteråt kan beskrivas som en it-bubbla.  

”Nej, fem miljarder människor kommer att vara uppkopplade och teknologi kommer fortsätta att bli allt viktigare. Det finns även en helt annan substans i affärsmodellerna den här gången. Det kommer däremot säkert bli sättningar i vissa övervärderade bolag och kanske en period med kyligare attityd från investerare men det kommer inte spela någon roll för helheten”, säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel