Sök

Anton Johansson hjälper Reco sno e-handlare från Trustpilot

TrustpilotReco

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Rekommendationsplattformen Reco tar nu upp kampen på allvar mot danska Trustpilot om e-handlarna och plockar samtidigt in entreprenören Anton Johansson i styrelsen.

Reco, som ägs av grundaren Tobias Basilius tillsammans med mediebolagen Bonnier News och Medströms, har idag en relativt stark ställning bland mindre tjänsteföretag som mäklare, frisörer och hantverkare.

Men i e-handelssegmentet har istället konkurrenten Trustpilot, där det svenska riskkapitalbolaget Northzone är storägare, haft övertaget. Det är ett styrkeförhållande som Reco nu hoppas ändra på genom en charmoffensiv mot de svenska e-handlarna.

“Vi är övertygade om att rekommendationer kommer vara del av alla transaktioner på nätet. Med vårt e-handelserbjudande tar vi nästa steg för att bli en naturlig del av transparenta och skickliga e-handlare”, säger vd Tobias Basilius i en kommentar.

Reco ska hjälpa e-handlarna att samla in rekommendationer från kunderna bland annat genom mailutskick och att efter det sammanställa svaren på sajten.

Redan idag har Reco ett 40-tal kunder inom e-handeln men det ska ställas mot Trustpilots 243 kunder som de uppges ha enligt Ehandelsindex.

Som ett led i Recos satsningen mot e-handeln går också e-handelsexperten Anton Johansson in i Recos styrelse.

”Bonnier News och Medströms representerar lite den gamla världen och jag ska tillföra digital kompetens där jag förhoppningsvis ger en viss trovärdighet gentemot e-handlarna”, säger Anton Johansson.

Han driver sedan flera år tillbaka Headler som säljer hörlurar på nätet och är också delägare i webbyrån Grebban. Dessutom står Anton Johansson bakom podcasten Ehandelspodden där han intervjuar olika e-handelsprofiler. 

”På nätet är förtroende extra viktigt och där är rekommendationer ett viktigt verktyg”, säger Anton Johansson.

Under fjolåret jobbade han annars mycket med tjänsten alltid.se som han drev för Vattenfalls räkning. Affärsidén var att erbjuda fast pris på el men ett nytt EU-direktiv stoppade abrupt hela konceptet.

”Direktivet var egentligen inte framtaget för att stoppa oss men effekten blev ändå den. Vi hamnade i en gråzon och våra jurister avrådde oss från att fortsätta med tjänsten”, säger Anton Johansson.

För närvarande säljer alltid.se istället vanliga elavtal men Anton Johansson hoppas att kunna komma tillbaka med något mer innovativt framöver.

”Vi har en del koncept som vi tagit fram och vi får se om vi kan få resurser att komma ut på marknaden med dem. Det är många saker som ska klaffa innan vi kan dra igång”, säger han.

Läs mer