Nobbade Handels – nu spränger Kitchentime 100-miljonersvallen

Breakit - Nobbade Handels – nu spränger Kitchentime 100-miljonersvallen
Från vänster Anton Malmberg (grundare Kitchentime), Björn Spenger (Confident Living) och Joel Falck (grundare Kitchentime). Foto: press.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Kökssajten Kitchentime ökar takten genom nytt förvärv på cirka 45 miljoner kronor.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

När Joel Falck och Anton Malmberg gick ut gymnasiet i Uppsala drabbades de av beslutångest - plugga vidare på Handelshögskolan eller bli entreprenör på heltid?

Redan i högstadiet hade de börjat bygga hemsidor ihop och på gymnasiet drev de både en egen e-handel och jobbade som konsulter för andra e-handlare.

“Det var inget lätt val men till sist kunde vi inte låta bli. Det var så kul att driva eget”, säger Joel Falck.

För tre år sedan startade de två Uppsala-kompisarna det som idag är Kitchentime. Målsättningen är att bygga “världens bästa plats” för köksprodukter och så här långt tycks kunderna vara med på noterna. Omsättningen har gått från knappa 5 miljoner kronor startåret till en prognostiserad försäljning på 100 miljoner kronor i år.

“Hittills ligger vi över 150 procent över fjolårets omsättning på 41 miljoner kronor och blir julhandeln bra så kommer vi till och med gå över 100 miljoner kronor det här verksamhetsåret”, säger Joel Falck.

Hittills har i princip all tillväxt kommit av egen kraft men nu gör Kitchentime sitt första större förvärv. Det handlar om den svenska möbel - och inredningssajten Confident living som Kitchentime nu slukar. En av storägarna i Confident living innan affären var riskkapitalbolaget Verdane som även efter transaktionen kommer kvarstå som en av ägarna i den nya koncernen.

“Vi betalar både med aktier och kontanter. Delar av förvärvet finansierarar vi med en nyemission på 10 miljoner från våra befintliga ägare”, säger Joel Falck.

Han vill inte uppge hur stor köpeskillingen är men Confident living omsätter runt 45 miljoner kronor i år och normalt brukar prislappen ungefär motsvara omsättningen. Det indikerarar alltså ett pris på 45 miljoner kronor. 

“Genom köpet så breddar vi vårt erbjudande med ytterligare en vertikal. På några års sikt är vår målsättning att omsätta över en miljard kronor”, säger Joel Falck som samtidigt flaggar för fler företagsköp:

“Vi tittar på nya förvärv. Det kan bli både inom våra befintliga försäljningsområden eller inom nya vertikaler”.

Kitchentime är idag aktiva också i Finland, Norge och Danmark. I närtid är det den nordiska marknaden som gäller men på lite sikt blickar Joel Falck och Anton Malmberg också ut i Europa:

“Skalbarhet är något vi fokuserat på sedan start och vi har rätt bra koll på de andra stora europeiska marknaderna. Vi har starka ägare i ryggen och planen är att 2018 gå med vinst”, säger Joel Falck.

Han och medgrundaren Anton Malmberg är tillsammans fortfarande största ägare och resan med Kitchentime har bara börjat.

“Vi skjuter fram pluggandet hela tiden och just nu har vi inga tankar på att sätta oss i skolbänken igen”, säger Joel Falck med ett skratt.

Läs fler artiklar
LÄS MER