Sök

Svenska techprofiler investerar 25 miljoner kronor i fertilitetsapp

#Clue#Natural Cycles

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den tyska fertilitetsappen Clue har tagit in 25 miljoner kronor i riskkapital – och bakom pengarna står en drös svenska investerare från bolag som Spotify, SoundCloud och Dropbox.
Siktet är nu instället på Sverige

Det Berlin-baserade bolaget Clue, som står bakom en fertilitetsapp med samma namn, har beslutat sig för att ta in dryga 25 miljoner kronor i riskkapital.

Bland de nya investerarna återfinns exempelvis Sophia Bendz, som tidigare arbetade på Spotify, Alexander Ljung och Erik Wahlforss från SoundCloud, Caroline Ingeborn på Toca Boca, Henrik Berggren, tidigare på Readmill, och Hampus Jakobsson, som sålde bolaget TAT till Blackberry.

Sedan tidigare har även Björn Jeffery från Toca Boca, Andreas Ehn, med bakgrund på Wrapp och Sriram Krishnan, Joanne Wilson, Christophe Maire och Thomas Madsen-Mygdal investerarat i bolaget.

För den som inte känner till Clue så är det alltså en app som är tänkt att fungera som ett verktyg för kvinnor som vill hålla koll på sin menstruationscykel. Användarna matar in sin personliga information i appen – som därefter hjälper till att bedöma när cyklerna infaller.

Bolaget utvecklar för närvarande även ny teknik som har som målsättning att skapa ett alternativ till p-pillret.

Pengar från de svenska investerarna ska nu användas till att ta klivet in på nya marknader – bland annat den svenska.

”Det är en viktig marknad för bolaget och det finns en väldigt stark menstrend i Sverige. Många pratar om det, samtidigt som svenskar är väldigt snabba på att använda nya appar”, säger Lisa Enckell, som arbetar som marknadskonsult för bolaget.

Som en del av lanseringen planerar man bland annat en så kallad ”mensfest” i vår.

”Vi tycker att det är grymt att många pratar om det här och vill uppmärksamma det med en fest”, säger hon.

Men Clue är inte ensamma på marknaden. Sedan tidigare finns redan den svenska preventivappen Natural Cycles på marknaden – en app som hjälper kvinnor att hålla reda på vilka dagar de är fertila. 

Där uppmanas användarna undersöka temperaturen i munnen med en digital termometer varje morgon, för att sedan mata in siffran i app – därefter får man veta huruvida man är fertil eller inte.

Bolaget är grundat av partikelfysikern Elina Berglund – som förra året tog in 12 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från kändisbloggaren Isabella ”Blondinbella” Löwengrip.

Att använda sig av bloggare i samband med lanseringen verkar även vara aktuellt i fallet Clue.

”Jag tror att det fungerar väldigt bra. Det är absolut någonting vi ska titta på”, säger Lisa Enckell.

Läs mer