Arbetsförmedlingen bjuder in startups - så reagerar branschen

Breakit - Arbetsförmedlingen bjuder in startups - så reagerar branschen
Ovan vänster: Samuel Deljerud, grundare av Demando, Adrian Swartz, grundare av Cruitway. Nedan till vänster David Johansson, grundare av Happyr och
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Arbetsförmedlingen vill ta hjälp av startups för att förändra rekryteringsbranschen. Ett glädjebesked, enligt bolagen Breakit pratat med.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Arbetsförmedlingen berättade nyligen att de vill öppna upp platsbanken och sin cv-databas för externa aktörer – för att underlätta för både jobbsökare och rekryterare.

Tanken är inte att myndigheten ska lämna ut människors kompletta cv:n till privata aktörer utan godkännande, men däremot låta de arbetssökande kunna använda sin data med olika tjänster, inte bara Arbetsförmedlingens.

Än så länge är Arbetsförmedlingens satsning under utveckling, så exakt hur den kommer att fungera i detalj är fortfarande oklart. Något flera jobbstartups vittnar om när Breakit gör en rundringing bland bolagen.

"I grund och botten är det bra att Arbetsförmedlingen öppnar upp sig. Men det är svårt att uttala sig om det eftersom myndigheten är i början av sin nya satsning”, säger Philip Stankovski, vd och medgrundare av jobbstartupen Auranest och tillägger:

“Vi ser det som väldigt positivt att man gör något för arbetssökare och det bevisar återigen att vi är på rätt väg."

Även rekryteringstjänsterna Happyr och Cruitway ser positivt på Arbetsförmedlingens nya satsning.

“För oss innebär det att vi kommer att kunna nå kandidater som vi inte har i dag. Jag tycker att det är jättespännande och ur ett samhällssperspektiv är det bra att Arbetsförmedlingen tar ett steg åt den digitala utvecklingen”, säger David Johansson, grundare av Happyr.

Adrian Swartz, grundare av Cruitway, fortsätter: 

"Arbetsförmedlingen kommer inte att kunna driva utveckligen ensam utan behöver vår hjälp. Det kommer fortfarande vara digitala jobbstartups som kommer att driva utvecklingen framåt", säger han.

En som är mer skeptiskt till den nya satsningen är Samuel Deljerud, grundare av Demando, vars rekryteringstjänst vänder sig till personer inom techbranschen. 

“Jag har svårt att tänka mig att techpersoner kommer att utnyttja den nya tjänsten. De har inga svårigheter att få jobb, utan det handlar mer om att de tycker att det är jobbigt att bli headhuntad och jagade”, säger han och tillägger:

“För oss är det här inte aktuellt eftersom vi hjälper de arbetssökande att få kontrollen över vilka som får ta del av deras cv samtidigt som de får vara anonyma."

Sju jobbstartups som kan beröras av Arbetsförmedlingens nya satsning

Auranest skapar och uppdaterar automatiskt användarkonton på alla relavanta jobbsökarsidor på internet. 

Cruitway är en marknadsplats som matchar ihop jobbkandidater och arbetsgivare. Några av företag som är anslutna till tjänsten är H&M, PWC och ABB.

Happyr fungerar så att arbetsgivaren får en rankad lista där de bäst matchade jobbsökarkandidaterna hamnar högt upp. I tjänsten finns en automatiserad anonymisering så att alla kunder får möjligheten att skapa sina första intryck helt baserat på kompetens och vad personen kan tillföra. Några av Happyrs kunder är Burger King Scandinavia, Pizza Hut, KFC och Stockholms universitet.

Demando ger personer inom tech– och digitala branschen med bristkompetens möjlighet att lägga ut sitt cv för att så smånigom kunna matchas med företag på jakt efter nya förmågor. När företaget hittar en intressant kandidat lämnar de ett bud där lön och andra villkor finns specificerade.

Sqore använder sig av olika tävlingar för att vaska fram de vassaste jobbkandidaterna åt bland andra ikea och IBM. 

Jobylon samlar automatiskt in data om jobbannonser och artiklar som ligger öppna på nätet. Bland kunderna finns bland andra fyndkedjan ÖoB (Överskottsbolaget) och gymbolaget Fitness 24 Seven samt  fikakedjan Dunkin Donuts.

Selfiejobs gör så att arbetssökande och arbetsgivare kan hitta varandra via 22 sekunder långa videopresentationer i mobiltelefonen. Användaren trycker "gilla" på jobbannonser som han eller hon gillar, ungefär som i dejtingappen Tinder. Appen passar bäst i sälj- och serviceyrken.

Läs fler artiklar
LÄS MER