Telia investerar i bolag som ska rädda dig från techsupportträsket

Breakit - Telia investerar i bolag som ska rädda dig från techsupportträsket
FOTO: TT/Bertil Ericson
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Telia breddar sitt samarbete med Ebuilder. Samtidigt skjuter telekomjätten in kapital i mjukvarubolaget.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Ebuilder erbjuder en tjänst som ska göra det lättare för mobilanvändare att lösa sina tekniska problem på egenhand, så att de slipper ringa till operatörens techsupport. Bolaget hanterar enligt egen utsago över 6 miljoner telefoner per år.

Nu breddar Telia sitt befintliga samarbete med Ebuilder genom investering och partnerskap. Hur mycket telekomjätten har gått in med har inte parterna avslöjat.

"Investeringen från Telia innebär att vi kan ytterligare accelerera utvecklingen av Effortless Device Care för att kontinuerligt förbättra den kundvård som en mobiloperatör som Telia kan ge sina kunder när det gäller smartphones", säger Leif Bohlin vd på Ebuilder.

Med det utökade samarbetet hoppas Telia kunna ge sina kunder bättre service.

"I och med vårt samarbete med eBuilder kan vi erbjuda våra kunder ett unikt kundbemötande direkt i telefonen för de problem som kunder kan råka ut för i den dagliga användningen", säger Jan Sträng, kanalchef på Telia.

Ebuilder grundades 2002 och omsatte förra året ungefär 130 miljoner kronor med en rörelsförlust på 27 miljoner kronor.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel