Sök

Ny app gör alla till säljare – backas av Angry birds-grundare

Soundtrack your brandUniversal Avenue

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Svenska Universal Avenue ska få fart på försäljningen av Spotifys företagstjänst Soundtrack Your Brand, Izettle och Wrapp.

Att vara ett stort techbolag och nå ut till företagskunder i svenska småstäder är inte alltid helt lätt. Så resonerar åtminstone Universal Avenue, som nu har tagit fram en app som ska få vanligt folk att bli frilansande säljare.

”Vi kallar det för ’sales as a service’, vilket är ett koncept där vi väljer ut bolag som vill växa på global basis. Vi tillhandahåller en frilansande säljstyrka, tränar upp dem på specifika produkter via appen och sajten, och ger dem tillgång till de varumärken som de vill representera. Sedan är det bara att gå ut och sälja", säger Johan Lilja, grundare och vd.

Bolaget har tidigare smygstartat sin verksamhet på den svenska och grekiska marknaden men ska nu även kliva in även på den brittiska.

Bland kunderna återfinns svenska tungviktare som Spotifys företagstjänst Soundtrack Your Brand, Izettle och Wrapp.

”Det passar bra för bolag i Sverige som har egna direktsäljare, eller som inte kan skicka säljarna till mindre städer. Man kan även använda oss för att testa en ny marknad, innan man anställer egen lokal personal”, säger Johan Lilja och fortsätter:

”Man samlar även mycket relevant data. Du kan följa var dina produkter har blivit pitchade, och hur det har gått.”

Vem som helst kan ansöka att bli säljare via Universal Avenues app eller hemsida. Lönen är provisionsbaserad och hur mycket, eller lite, man vill arbeta väljer säljaren själv.

”De som vi väljer ut får genomgå en utbildning där man går igenom textmaterial, videos och olika former av tester. Vi kör bland annat virtuella scenarion där man ställs inför olika säljsituationer som man ska lösa. På så sätt kan vi screena högre volymer av kandidater utan handpåläggning”, säger han.

Finns det ingen oro bland era uppdragsgivare att de representeras av helt okända människor?

”Vi kör hårda kontroller och prov på alla anställda och vi får feedback på hur det går för dem. Vi trackar även allting i appen, vem som har varit hos vilka företag. Jag skulle säga att vi har lika bra koll på dem som vanliga inhouse säljare. Kvalitetskontroll ligger högst upp på vår priolista.”

Hittills har bolaget tagit in 2 miljoner dollar, motsvarande cirka 17 miljoner kronor, från det svenska riskkapitalbolaget Moor, med Rovio- och Angry Birds-grundaren Kaj Hed i spetsen.

”Vi kan tänka oss att ta in fler strategiska investerare för att öka tillväxten. Men vi har pengar så vi klarar oss", säger Johan Lilja.

Läs mer