Sök

Mediesnackisen Kit tog i höstas in 50 miljoner från Bonnier, kan vi avslöja

Bonnier Growth MediaKit

FOTO: På bilden till höger syns Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon som investerade i Kit och nu sitter i bolagets styrelse. Bilden tagen av Peter Jönsson.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Kan ett nystartat techbolag som gör journalistik på svenska få in 50 miljoner kronor i riskkapital flera månader före lansering? Svaret är ja.

Först lite bakgrund för er som inte simmar i den svenska medieindustrins ankdamm: För ett par veckor sedan lanserades sajten Kit som på flera sätt är unik i Sverige.

Sajten har till att börja med ingen startsida utan koncentrerar sig helt på att sprida materialet via sociala medier och leda läsarna direkt till artikelsidan. Till skillnad från kvällstidningarnas Lajkat och Omtalat är Kit ingen "klicksajt" med bilder på gulliga djur utan en satsning på kreddig journalistik av högre kvalitet.

Kit är dessutom den första redaktionella sajten (så vitt jag vet) i Sverige som redan vid lansering har ett tio personer starkt team av programmerare och dataanalytiker.

Ett helt digitalt mediebolag i startupsektorn med andra ord, lite som Vice eller Buzzfeed.

LÄS MER: Därför får Aftonbladets publisher panik över SVT:s nya sajt Edit

Allt ovan är intressant i sig men det som har fått mig att haja till med Kit är finanseringen. Av dokument som jag har tagit del av framgår det att bolaget i september tog in hela 50 miljoner kronor i riskkapital.

Det är en anmärkningsvärt hög summa för ett helt nystartat företag, vilket Kit var då. Svenska startups brukar plocka in högst 5 miljoner i en första så kallad såddrunda, vanligtvis bara 1-2 miljoner eller ännu mindre.

Här vill jag understryka att den här artikeln alltså inte handlar om en ny kaptalanskaffning utan om en som skedde i höstas. Summan är ändå relevant att rapportera om eftersom den är så pass hög men hittills inte har varit känd, vilket har lett till diverse spekulationer i branschen.

Av dokumenten som jag har läst framgår att riskkapitalbolaget Bonnier Growth Media, som leds av Ulrika Saxon och ägs av mediekoncernen Bonnier, investerade hela summan på 50 miljoner kronor i Kit.

Bonnier Growth Media fick då en ägarandel på 67 procent. Resten ägs av de tre grundarna Peder Bonnier, Fredrik Strömberg och Robert Brännström.

I nyemissionen värderades bolaget till 75 miljoner kronor.

Det går att argumentera för att värderingen egentligen är en annan eftersom Bonnier tecknade preferensaktier i stället för stamaktier. Preferensaktierna ger Bonnier rätt till de första 50 miljonerna om bolaget skulle säljas vidare till tredje part. Allt över 50 miljoner ska i ett sådant scenario sedan delas lika mellan grundarna och riskkapitalbolaget.

Det ska tilläggas att det också kan finnas andra avtal mellan parterna om utdelning eller bonus som inte framgår av de dokument som jag har tagit del av.

Utifrån vad vi vet är det dock 75 miljoner i värdering som gäller.

När jag ringde upp Kits medgrundare Peder Bonnier på måndagseftermiddagen ville han inte kommentera värderingen.

Han bekräftar dock att bolaget har tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital och förklarar den höga summan på följande sätt:

“Vi tror att det krävs uthållighet, tid och kapital för att skapa ett nytt svenskt mediebolag med en redaktion och produkt i absoluta världsklass".

Kits uttalade ambition är att inte leva på vanliga displayannonser. Bolaget ska i stället skapa nya digitala annonsprodukter som är bättre än de som finns i dag. Det kan mycket väl lyckas men kommer i så fall att ta tid.

Min tolkning är att man ska se Kits stora nyemission som att Peder Bonnier och hans grundarkolleger vill köpa sig den tiden.

LÄS MER: Kan DN börja publicera sig direkt på Facebook?

Läs mer