Efter närmare två decennier på framgångsrika King – där han bland annat upplevde jätteuppköpet från Activision Blizzard – lämnade medgrundaren Sebastian Knutsson bolaget. För ett par år sedan startade han spelstudion Queen Digital Entertainment som en ny satsning efter Candy Crush-succén. Det nya bolaget, QDE Studio, satte upp kontor både i Sverige och på Irland. Så sent som i september avslöjade Breakits systertidning Dagens Industri att bolaget tagit in 340 miljoner kronor till miljardvärdering – utan att ha gett ut ett enda spel. Pengarna kom framförallt från amerikanska Accel och brittiska Index Ventures och i ett mejl till tidningen skrev Sebastian Knutsson att han inte vill kommentera affärerna. “Vi tar gärna en diskussion i framtiden när vi har något spännande att berätta men i dagsläget är vi helt fokuserade på de produkter vi bygger”, skrev han. Redan i starten hade bolaget fyllt kassan med 50 miljoner, där hälften kom från grundarna Sebastian Knutsson och hans tidigare King-kollega Stephane Kurgan. GRUNDAREN BEKRÄFTAR: “EXTREM” De senaste dagarna har det dykt upp flera tecken på att allt inte stod helt rätt till med QDE. Sajten mobilegamer plockade upp uppgifterna som baserades på flera Linkedin-inlägg från anställda som ändrat sin status till “open for work” efter att “studion lagt ner”. Under fredagen bekräftar Sebastian Knutsson i sms till Breakit. “Vi planerar just nu för en nedläggning av verksamheten. Vi ser inte att det finns en ekonomi i att skala mobilspel i dagens marknad där CAC har blivit extrem.” CAC syftar på kostnaden för kundanskaffning. Breakit har frågat Sebastian Knutsson vad som händer med kapitalet som bolaget tog in i höstas men inte fått svar. I den senaste årsredovisningen från QDE Studio, det svenska dotterbolaget, låg omsättningen på 43 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 5 miljoner kronor. LÄS MER: King-miljardären har laddat kassan i Queen Digital Entertainment – har tagit in 340 miljoner