Trots att Polestar nyligen beslutade att bygga sina bilar i Volvos fabrik i USA så förbjuds elbilsbolaget att sälja sina fordon i USA. Det har det amerikanska handelsdepartementet bestämt och bygger sitt beslut på lagstiftning från den tidigare administrationen om att stoppa bilföretag med kinesiska ägare. Polestar ägs av kinesiska Geely som också äger en majoritet i Volvo Cars men det senare bolaget har fått undantag från Kina-stoppet. För Polestar är det ännu en hård smäll. Bolaget dras redan med stora förluster och enorma skulder. Hur stor smällen blir återstår att se. Bolaget uppger att det har cirka 80 procent av sin försäljning i Europa, skriver DI. Polestar ska som sagt flytta sin tillverkning från Kina till USA. Det är inte heller klart vad som kommer att hända med det.